Πως να ΒΓΑΖΕΤΕ τραγούδια (Μερος Ι)
-
- More than 100 posts user
- Δημοσιεύσεις: 118
- Εγγραφή: 10 Αύγ 2005 07:12 pm
- Τοποθεσία: Καναδάς
- Επικοινωνία:
Πως να ΒΓΑΖΕΤΕ τραγούδια (Μερος Ι)
1) Νομίζει οτι παίζει σωστά το τραγούδι
2) Περιορίζει την εξάσκηση της δεξιοτεχνίας
3) Περιορίζει την ?εξάσκηση του αυτιού?
4) Περιορίζει την φαντασία στο παίξιμο
Καθότι είχα προσβληθεί ο ίδιος, το μόνο που κατάφερα με τις παρτιτούρες είναι να χάσω το χρόνο μου και να μείνω πίσω σε όλα. Με την βοήθεια φίλων και ?παλιών? κατάφερα να ?γιατρευτώ?. Τα παρακάτω απευθύνονται στους ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ μπουζουξήδες με σκοπό τον σωστό εμβολιασμό τους. Σαν αρχάριο θεωρώ όχι μόνον αυτόν που τώρα πιάνει για πρώτη φορά το μπουζούκι στα χέρια του αλλά και αυτόν που τώρα ξεκινάει να ?βγάζει? τραγούδια από κάσσέτα (ή mp3). Καθότι δεν γνωρίζω θεωρία της μουσικής και είμαι ακόμα ένας πρακτικός μπουζουξής τα παρακάτω είναι προσωπικές εμπειρικές απόψεις. Παρακαλώ, διορθώστε ή/και συμπληρώστε .
Το σημερινό post εχει θέμα τους δρόμους.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθεις είναι οι δρόμοι. Υπάρχουν αρκετά βιβλία γιαυτό το σκοπό που τους περιγράφουν με λεπτομέρεια, όπως το βιβλίο του Χαράλαμπου Παγιάτη ?Οι λαϊκοί δρόμοι?. Αυτό που έχω να πω είναι να μην κολλήσεις στην αποστήθηση και την ?ακαδημαϊκή τους ορθότητα? γιατί δεν προκειτε να καταλήξεις κάπου. Απλά, μάθε να παίζεις ταξίμια γιατί αυτό θα σε βοηθήσει να ?πιασεις? τον ήχο του δρόμου και αργότερα, όταν θα ακούς ένα τραγούδι από κασσέτα θα να περιορίζεις το παίξιμο στους πιθανοτερους δρόμους και να βγάζεις το τραγούδι πιο εύκολα. Αυτή είναι και η σημασία του ταξιμιού: Η κατανόηση του ΗΧΟΥ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. Φυσικά λειτουργεί και σαν ?ορεκτικό? για το τραγούδι που ερχεται.
Κάποιοι δρόμοι είναι πιο ?σημαντικοί? από κάποιους άλλους κατά συνέπεια δίνεις μεγαλύτερη βαρύτητα σε αυτους. Οι ?σημαντικοί? δρόμοι, κατά την άποψή μου (διορθώστε, συμπληρώστε) είναι ο Χιτζαζ, Νιαβέντι, Ουσακ, Μινορε, Μαντζορε, Ραστ (ανιουσα, κατιουσα) και Χιτζαζκιαρ. Οι δρόμοι Πειραιώτικος, Σαμπαχ, Σεκγιαχ, Χουζαμ, Σουζινακ, Καρτζιγιαρ, Κιουρδι δεν είναι τοσο σημαντικοι. Υπάρχουν και άλλοι που μπορείς να τους βρείς σε βιβλια. Οι τελευταίοι δρομοι (εκτος απο το Κιουρδι) έχουν ?σκληρό? ήχο (για κάποιους ?φαλτσο?) γιατι πατάς τρεις νότες συνεχόμενες και η απόμενη είναι τρια τάστα παρακάτω. Αυτοί οι δρόμοι σηνήθως είναι σε ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ τραγουδια, δηλαδή προ-Τσιτσανικά (αν μου επιτρέπετε ο όρος). Επίσης, οι εξαιτίας του γεγονότος ότι έχουν 4 νότες μαζεμένες σε μικρή απόσταση είναι και πιο εύκολοι στο παίξιμο. Οι στίχοι των τραγούδιων που είναι γραμμένα σε τέτοιους δρόμους παίζονται συνήθως σε αυτές τις 4 νότες. Σαν πράδειγμα έχουμε την ?Παξιμαδοκλευτρα?, ?Μπουζουκι μου διπλοχορδο?, ?Γυφτοπουλα στο χαμάμ? και παρα πολλά άλλα. Οι πιο ?πετυχημένοι? από αυτούς είναι μάλλον ο Σαμπαχ και ο Νιαβέντι (σημαντικός μινορε δρόμος). Τετοιους δρόμους λοιπόν συναντάμε σε Μαρκο, Γιοβαν, Δεληά, Μπάτη, Σέμση, Σκαρβελη, σε Αμανέδες και σε Σμυρνεϊκα (συμπληρώστε, διορθώστε). Ο Τσιτσάνης λοιπόν ?εξευρωπαϊζει? και βάζει αρκέτα καινούρια στοιχεία στον ήχο. Ο ήχος τώρα γίνεται πιο ομαλός και πιο easy listening, χάρη στη χρησιμοποιηση των δρόμων που προανέφερα αρχικά. Επίσης προσθέτει και όργανα όπως πιάνο, ακορντεον, και κοντραμπάσσο που κάνουν το ?βγαλσιμο? του τραγουδιού δυσκολότερο, αλλά μην ψαρώνεις. Άλλη καινοτομία είναι ότι τα τραγούδια του Τσιτσάνη (και γενικά τα Τσιτανο-επηρεασμένα) χρησιμοποιουν ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΔΡΟΜΟ συνήθως δύο και η αρμονία ξεφευγεί απο 2 συγχορδιες. Έχουν από 3 εως 5. Αυτό κάνει τα τραγούδια πιο ?έντεχνα? πιο πολύπλοκα και εν-τελη πιο ομορφα. Κατα συνέπεια να είσαι προετοιμασμενος για δυο δρομους σε τραγουδια των Τσιτσανη, Μητσακη, Παπαϊωάννου, Χιώτη και άλλους Τσιτσανο-επηρεασμένους.
Αφου λοιπόν εξασκηθείς στους δρόμους και αποκτήσεις ?ευελιξία? θα σου πω στο επόμενο poster κάποιους προσωπικούς εμπειρικούς κανόνες για το πώς να βγάλεις το τραγούδι. Προς το παρον θα ήθελα να ακούσω και άλλες απόψεις από θαμώνες-μπουζουξήδες πάνω στο θέμα αυτού του post. Παρακαλώ, βοηθήστε στον αγώνα κατά του παρτιτουρο-ιού.
- member21
- More than 100 posts user
- Δημοσιεύσεις: 112
- Εγγραφή: 20 Μαρ 2005 11:43 am
- Τοποθεσία: Μαρούσι
Επίτρεψε μου να εχω μια μικρή ένσταση στο θέμα της παρτιτούρας. Η παρτιτούρα είναι ένα καλό εργαλείο αρκεί να γνωρίζεις να το χρησιμοποιήσεις. Θεωρώ οτι σου δείχνει το δρόμο του τραγουδιού, πως να το πας δηλαδή και δεν είναι για αποστήθιση.
Βέβαια αναφέρεσαι στους μπουζουξήδες μουσικούς και οχι συνολικά στους οργανοπαίχτες. Ίσως ναχεις και δίκιο.
Εγώ πάντως σαν πιανίστας έχω βρει τη μέση λύση. Ακολουθώ και την παρτιτούρα, κάνω και τα δικά μου



Δεν είμαι κατά των παρτιτούρων (..παρτιτουρίων?...παρτιτουρών?)
Αλλά προς θεού όχι και ιός...
Φαντάζομαι πως βοηθάει αυτούς που ξέρουν να τις διαβάζουν. Απλά, όπως είπες για την εξάσκηση του αυτιού, καλό αν όχι απαραίτητο, είναι παράλληλα να ακούς αυτό που προσπαθείς να βγάλεις για να μην παίζεις κουκουβάουνες..Δεν πιστεύω κάποιος όμως να βγάλει τραγούδι μόνο διαβάζοντας κάποιες γραμμές και χωρίς να το ακούσει.
- Giannis_Naxos
- More than 50 posts user
- Δημοσιεύσεις: 79
- Εγγραφή: 03 Νοέμ 2005 02:19 pm
- Τοποθεσία: Πειραιάς
Αυτό που έχω καταλάβει για τις παρτιρούρες είναι το εξής: ΟΙ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΛΑΣΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ!!! Εγώ στα ωδεία μάθαινα κλαρίνο κλασικό και μου έχουν μείνει 2 μόνο χρόνια για το πτυχίο μου, αλλά έχω να τονίσω ότι δυσκολεύομαι να παίξω κάτι δικό μου επιτόπου. Αντίθετα, με την κιθάρα,παρόλο που δεν έχω πάει σε δάσκαλο, μπορώ και βγάζω οποιδήποτε τραγούδι θέλω το πολύ σε ένα τέταρτο και μπορώ να συννοδέψω οποιονδήποτε μπουζουξή χωρίς καμμία πρόβα. Αυτά με το κλαρίνο δεν μπορώ να τα κάνω. Το μπουζούκι είναι ψυχή και καημός και δεν έχει να κάνει σε καμμία περίπτωση με τις παρτιτούρες. (Όποιος διαφωνεί να μιλήσει τώρα αλλιώς ας σωπάσει για πάντα...)!!! Γι αυτό λοιπόν φιλόδοξοι μπουζουξήδες πετάξτε τα πεντάγραμμα και πιάστε τους δασκάλους μερακλήδες... Αυτοί είναι οι μόνοι που μπορούν να μας βοηθήσουν έτσι όπως έχει η κατάσταση!
Γι αυτό λοιπόν καταλήγουμε στα εξής για τις παρτιτούρες:
1) Νομίζει οτι παίζει σωστά το τραγούδι
2) Περιορίζει την εξάσκηση της δεξιοτεχνίας
3) Περιορίζει την ?εξάσκηση του αυτιού?
4) Περιορίζει την φαντασία στο παίξιμο




Τώρα όσο για τους δρόμους,Φίλε Billara sorry που θα τω πω αλλά δεν είσαι διαβασμένος... Δεν υπάρχει σημαντικός δρόμος και ασήμαντος! Εμένα μάρέσει ο Πειραιώτικος όσο και ο Ράστ που λες.Σε κάποιον άλλον μπορεί να αρέσει κάτι αλλο και σίγουρα έτσι είναι!!! Αυτό που λες που πατάει τρία τάστα συνεχόμενα λέγεται τριημιτόνιο και είναι φάλτσο μόνο και μόνο αν το μπουζούκι είναι ξεκούρδιστο. Επίσης κάτι που πρέπει να ξέρουμε όλοι για τους δρόμους είναι ότι όλοι οι δρόμοι υπάρχουν από εποχής Μικράς Ασίας όταν ακόμα παίζανε Ούτια και Ταμπουράδες και ακόμα πιο πριν στα αρχαία χρόνια...Ο δρόμος ουσάκ που λέμε τώρα. Αν έχετε παρατηρήσει αγαπητοί συνάδελφοι αν παίξετε τις νότες καθαρές από Μι μέχρι Μι, έχουμε ένα Ουσάκ. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι αυτό το έλεγαν Μιξολύδιο Τρόπο!!! Επίσης υπάρχουν και τα μόρια αλλά πιστεύω ότι δεν είναι ανάγκη να τα αναφέρω γιατί θα δημιουργηθούν διαμάχες...
Τέλος πάντων επειδή βαρέθηκα να γράφω θα ήθελα να αναφέρω για όσους δεν έχουν την δυνατότητα του δασκάλου για οποιοδήποτε λόγο, σαν βιβλίο με δρόμους το καλύτερο μακράν για μένα είναι του Μιχαλάκη. Λέει αναλυτικά και εξηγεί όποια απορία έχει ο καθένας περί του συγκεκριμένου θέματος.
Θα παρακωλουθώ στενά αυτή την κουβέντα γιατί έχει ενδιαφέρον για την συνέχιση του είδους...
-
- More than 50 posts user
- Δημοσιεύσεις: 62
- Εγγραφή: 16 Δεκ 2004 12:43 pm
- Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ
έχω τώρα? τέλος πάντων) και επειδή έχοντας ακούσει και διαβάσει διάφορα
για τους "δασκάλους" αγόρασα μια μέθοδο διδασκαλίας (του ΚΡΙΩΝΑ, αυτή
βρήκα) και προσπαθώ να μάθω μερικά πράγματα (μέσω ΤΑΜΠΛΑΤΟΥΡΑΣ
φυσικά, δε ξέρω να διαβάζω νότες) πριν αποφασίσω να κάνω κάτι
άλλο.
Δεν είμαι σε θέση να πω, αν κάνω προόδους ή οχι, πάντως η αλήθεια είναι
ότι δεν έχω πεθάνει στην εξάσκηση.
Ερωτήσεις πολλές.Να συνεχίσω μέχρι να τελειώσω το βιβλίο? να το παρατήσω γιατί δε πρόκειται να μου δώσει και πολλά πράγματα και να βρω έναν
άνθρωπο να μου δείξει πέντε πράγματα? να βρω ένα δάσκαλο και να αρχίσω κανονικά μαθήματα...
Να πω εδώ ότι δεν έχω και πολύ υψηλές προσδοκίες, με την έννοια ότι δε με ενδιαφέρει επαγγελματικά το θέμα.Θέλω να μάθω να παίζω για "εντελώς
προσωπικούς λόγους".
Υ.Γ. προς member 21.
Eπειδή κατοικούμε στην ίδια περιοχή και προφανώς έχεις πολύ περισσότερη
σχέση με τη μουσική, ίσως θα μπορούσες να ξέρεις κάποιον στην ΚΑΛΛΙΘΕΑ που θα μπορούσα να απευθυνθώ για διδασκαλία.
ΚΑΙ ΚΟΡΜΙ ΜΟΥ ΜΟΝΑΧΟ
ΑΝ ΕΓΩ ΔΕΝ ΣΑΣ ΠΑΝΤΡΕΨΩ
ΣΑΝ ΤΣΙΓΑΡΟ ΝΑ ΚΑΩ...
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 156
- Εγγραφή: 07 Μάιος 2005 12:26 pm
- Τοποθεσία: Korinthos
Yg.Sugnwmi gia tin polulogia