Μπλε νοτα (blue note) ονομασια
Χωρις να εχω διαβασει ολη την προδημοσιευση Σαββοπουλου ουτε το βιβλιο, δεν ειδα καπου να λεει απο που προερχεται ο ορος blue note.
Ξερω οτι οι blue κλιμακες (πεντάτονες) οφειλονται στο παραπονιαρικο του ακουσματος και στο περιεχομενο των τραγουδιων των "νεγρων" (αφροαμεριανων) που αρχικα ηταν work-songs, με θεματα γυρω απο τη σκλαβια, την ανελευθερια, τον καταναγκασμο και κατα δευτερο λογο και στη χρονικη συνεχεια, στο αλκοολ και τις γυναικες και σχεδον ποτε στις ουσιες (drugs). Επισης και τραγουδια της φυλακης, οπου εδω εχουμε ομοιοτητα με το ρεμπετικο (δεν ξερω αν το εχει αναφερει ο Π.Σ.) με κλασσικοτερο παραδειγμα του Ledbetter (Leadbelly) ο οποιος εβγαινε με αδεια απο τις φυλακες γαι να ηχογραφησει!! (δειτε τη βιογραφια του και ακουστε εδω μια εκδοχη του House of rising sun)
http://www.youtube.com/watch?v=DaVXLiLe4vg
Απο την εκφραση λοιπον "I'm feelin' blue" που σημαινει ειμαι στις μαυρες μου, ειμαι στεναχωρημενος, προκυπτει το "i have the blues" και σταδιακα καθιερωθηκε ο ορος για αυτου του ειδους τα τραγουδια. Το πότε ακριβως και εγω δε θυμαμαι τωρα, ουτε στις ΗΠΑ νομιζω εχουν κατασταλαξει (βαλτε αναζητηση: story of the blues)
Το ποτε τωρα εχουν (ειχαν) οι αφρομερικανοι τα μπλουζ, προκυπτει απο διαφορες συνεντευξεις που κατα καιρους εχουμε δει... θυμαμαι τον John Lee Hooker ή τον BB ή τον Howlin Wolf, οταν χανουν την αγαπη τους κλπ
Γι'αυτο σε παρα πολλα τραγουδια υπαρχει η ονομασια blues: Statesboro blues, Pontiac blues etc ενω σε αλλα αναφερεται στον τιτλο: I got the blues, How blues can you get...
Στο θεμα της ονομασιας λοιπον δεν ξερω αν ο Π.Σ. το αναφερει, αλλα μιλαει για μια μπλε νοτα, που στην ουσια ειναι μια παραπονιαρικη νοτα, δεν επιλεξανε ενα χρωμα για τη νοτα

Τωρα το μυστηριο της μπλε νοτας εξακολουθει να υπαρχει και προτου κανω g.search γιατι σιγουρα κατι θα υπαρχει... δεν εχω θεμα αν ειναι αυξημενη 4η ή ελαττωμενη 5η, για μενα ειναι το ιδιο. Παντως ειναι μια νοτα εκτος της κλιμακας ειτε της πεντατονης ειτε της επτατονης!!! Ειναι μια νοτα χρωματικη που δινει σιγουρα ενα διαφορετικο χρωμα στη μελωδια και στο τραγουδι που χρησιμποιοειται.
Κλιμακες στα blues
Σιγουρα σε ολο το φασμα του ρεπερτοριου των blues, υπαρχουν και μελωδιες 7τονες, αλλα και ακκορντα (αρμονια) πλεον των βασικων, μινορε, ματζορε, με 7 ή χωρις, οπως και των τριων βασικων ακκορντων του δωδεκαμετρου.
Χαρακτηριστικο παραδειγμα το πιο πανω βιντεο που ειναι σιγουρα ενα κλασσικο καντρυ μπλουζ.
Ομως το βασικο χαρακτηριστικο γνωρισμα των blues ειναι η χρησιμοποιηση των 5τονικων κλιμακων, ματζορε και μινορε. Τις περισσοτερες φορες χρησιμοποιειται η 7η στην αρμονία τους (ακκορντα), αλλα πιστευω αφενος τα λευκα μπλουζ (παιγμενα απο λευκους) βαζουν λιγοτερο τις εβδομες και γενικοτερα η μουσικη βιομηχανια απο το ΄50 και μετα τα "ισιωσε" λιγο τα μπλουζ, τα εκανε περισσοτερο προσβασιμα και ελλατωσε τις εβδομες. Με αποτελεσμα απο το '54 και μετα με το μειγμα αυτο καντρυ, σκιφλ και μπλουζ να προκυψει το ροκ εν ρολ των λευκων που αμεσως το "τσιμπησαν" και οι αφρομερικανοι, Ch.Berry, L.Richard, Bo Diddley etc και το εκαναν πλουσιωτερο, πιο ρυθμικο, ευφανταστο αλλα και ανταγωνιστικο. Απ΄την αλλη οι λευκοι το πηγαιναν ολο και προς τα δικα τους ακουσματα, B.Halley, E.Cochran, B.Holly, G.Vincent etc
Jazz και Blues
Απο την αρχη της δημιουργιας και των δυο ειδων, υπαρχουν τα παντρεματα και το ενα δινει στο αλλο. Το να πλουτισει ενας μπλουζιστας με τζαζ αρμονιες μια συνθεση την κανει πιο πρωτοτυπη πιο σοφιστικε, αλλα και οι τζαζιστες ολο στην 5τονη τριγυρνανε πλεον της χρησιμοποιησης των "ελληνοπρεπων" δρομων.
[Να κανω και μια διορθωση, οι ξενοι λενε Ionian και εννοουν την Ιωνικη οχι Ιονικη κλιμακα.]
Παλιοτερα τζαζ ακουσμα ειχαν οι τραγουδιστριες των μπλουζ που εκτελουσαν κομματια συνθετων της τζαζ, αργοτερα λευκοι και μαυροι, εβαλαν τζαζ αρμονιες ενα σωρο...
Τα γκοσπελ πιστευω ειχαν μια δικη τους ιστορια, που τελικα απο εκει προεκυψε η σοουλ αρχες του '60, μουσικη που χαρακτηριζεται απο τα φωνητικα, οπου και εκει φαινεται η διαφορα της "μαυρης" αντιληψης απο την εως τοτε πολυφωνικη χορωδια της δυσης.
Κατσαρος και blues
Ειναι πολυ φανερη η ομοιοτητα των εξωτερικων χαρακτηριστικων του Γιωργου Κσταρου με ενα μπλουζιστα που παιζει κιθαρα. Ουτε αυτο δεν ξερω αν το αναφερει ο Π.Σ. Αλλωστε στην ακμη του ο Γ.Κατσαρος συνεπεσε με την ακμη των καλλτεχνων αυτων (1920-40). Παρολα αυτα ο Κατσαρος κουβαλαει μια τελειως αλλη παραδοση και μονο σαν εικονα μπορουμε να αντιπαραβαλουμε τις δυο αυτες περιπτωσεις. Θα μπορουσαμε τοτε να μιλαμε και για την ομοιοτητα καποιου τριχορδου ρεμπετη πριν το '30, με ενα ταμπουριστα απο το Κουρδισταν ή ενα παικτη τριχορδου στην ανατολη...
Συμπερασμα
Αναφερθηκε και στα προηγουμενα μυνηματα, οτι σε ενα παγκοσμιο μουσικο καμβα σιγουρα υπαρχουν ταυτοσημες εικονες, αυτο δε σημαινει συγκλιση και συμπορευση δυο μουσικων παραδοσεων... Οι ομοιοτητες blues και ρεμπετικου στα εξωτερικα χαρακτηριστικα τους, δε σημαινει οτι η προσπαθεια συν-ακουσματος τους θα παραγει ενα υβριδιο μουσικα ή αισθητικα αποδεκτο... Ουτε το βλεπω να συμβαινει στις πολλες προσπαθειες του Ros Daly να μπερδεψει οργανα και παραδοσεις... Καλες προσπαθειες δε λεω, αλλα εδω το θεμα ειναι να ανακαλυψουμε αυτη καθεαυτη τη μια παραδοση που εχει ο καθε τοπος και υστερα ας κανουμε πειραματα!!!