Το ρεμπέτικο και μεις...

"Κονσούλτο"
Απάντηση
Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
ZAGOURAS
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 82
Εγγραφή: 24 Αύγ 2005 03:12 pm
Τοποθεσία: ΘΗΣΕΙΟ-ΑΘΗΝΑ

Το ρεμπέτικο και μεις...

#1 Δημοσίευση από ZAGOURAS »

Με αφορμή τα σχόλια στην θεματική ενότητα για τον θάνατο του Σ.Λιόση θέλησα να διατυπώσω
ορισμένες ταπεινές σκέψεις
Κατ αρχην τον ορισμό του ΜΑΓΚΑ μας τον έδωσαν κατα καιρους μέσα και απ΄τις βιογραφίες τους οι κατα τα άλλα για μας ΄΄ρεμπέτες΄΄και διαβάζουμε:O μάγκας είναι ο σωστός,είναι ο ξηγημένος,είναι αυτός που έχει και μετράει ο λόγος του,είναι αυτός που καθαρίζει για πάρτη του,αυτός που δεν πουλάει τους «δικους του» ,που είναι ντόμπρος,νταής για το δίκιο του,αυτός που φροντίζει για τη φασολάδα του σπιτιού του,που είναι σωστός κτλ.κτλ.Ενδειχτικά να πω οτι εγω γνωρίζω αρκετούς τέτοιους ανθρώπους ασχέτως ηλικίας,όπως επίσης ότι γνωρίζω και άλλους που πίνουνε και διάφορες ουσίες αλλά μόνο μάγκες δεν είναι..Μην υποτιμάται τους φίλους σας..Oλοι έχουμε από έναν ως δύο, έτσι δεν είναι;
Και για μην μπερδεύουμε τις έννοιες:αυτός που έχει σκοτώσει λέγεται φονιάς,αυτός που τσακώνεται με το παραμικρό λέγεται μανούρας ,αυτός που κάνει το κορόιδο για να γίνει η δουλειά του λαμόγιο, αυτός που από πίσω σου σε βρίζει σκάρτος κτλ. Ο Παπαιωάννου αναφέρει τον Γούναρη στο ΄΄ντόμπρα και σταράτα΄΄ ως μάγκα και δικό μας άνθρωπο με καρδιά μποστάνι.Ο Γούναρης ας σημειωθεί ότι δεν έπαιζε ρεμπέτικα Δεν χρειάζεται ν΄ακούς ρεμπέτικα για να είσαι μάγκας.Ούτε η μαγκιά γεννήθηκε ξαφνικά κάπου στα 1920.και πέθανε κάπου στο 1950..Απ΄τη βιβλιογραφία του ρεμπέτικου επιτρέψτε μου να θεωρώ λοιπόν ότι δεν ήταν και όλοι μάγκες ..Οπως και τ΄ότι για μένα ο καλύτερος μάγκας ήταν ο Μπαγιαντέρας ή Γκόγκος.
Κατα δεύτερο,για την έννοια ΡΕΜΠΕΤΗΣ έχουμε διαβάσει πολλά: ρέμπελος,αντικυβερνητικός,περιθωριακός ,υποκοσμικός κτλ.Ας είναι καλά οι κοινωνιολόγοι και μουσικολόγοι μας ,που προσπαθούν να δώσουν κάποια εξήγηση οι καυμένοι.Ας τους αφήσουμε να κάνουν τη δουλειά τους.Ο Γενίτσαρης έλεγε οτι ΄΄ρεμπέτης ειναι ο μάγκας ο σωστός΄΄.(μήπως υπάρχουνε και σήμερα ρεμπέτες τελικά;)
Γι΄αυτούς που μιλάνε για κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, να συμφωνήσω μεν να απορήσω δε: η φτώχεια και εξαθλίωση έπαψε να υπάρχει;όχι βέβαια και που ΄σαι ακόμα.Σας μιλάει παθών!!.
Μήπως άλλαξε η κοινωνική μας θέση και γω έλειπα;οχι βέβαιαΑπο κάτω είμασταν και κει παραμένουμε.Και επειδή δεν μας πάει κιόλας, όταν και εφ΄όσον γυρίσει ο τροχός εμεις θα είμαστε μάλλον πλούσιοι!!!
Μήπως σταμάτησε να μας κυνηγάει η αστυνομία;Αντιθέτως μας φορτώσανε και τα ΜΑΤια,και την δημοτική και την πολιτοφυλακή και πάει λέγοντας. Προσέξτε που πάτε για καφέ γιατί μπορεί να φύγετε γυμνοί αν κάνει ντου η αντιτρομοκρατική!!
Μηπως σταμάτησε η μετανάστευση;Εδώ είμαστε μετανάστες στην ίδια μας τη χώρα .Ζήτω ο μετοικισμός!!
Μήπως πάψανε οι τεκέδες;Εδώ τους νομιμοποιήσανε και τους βάλανε και βιτρίνα.Τι θα θέλατε να πάρετε ,καφέ ή αργιλέ;
Μήπως δεν υπάρχουνε νταβατζήδες;Μέχρι και ο Σφακιανάκης έκανε επιτυχία!!
Εσύ που πέρνεις 600-700 ευρόπουλα τον μήνα (αν δεν είσαι άνεργος) ξέρεις να μου πεις πόσο έχει αγορά ένα μπουζούκι; Μήπως κανα 350άρι απ΄το μοναστηράκι από λεύκα και της Δευτέρας λύπης;
Δεν έχουν και τόση διαφορά τα πράγματα βρε παιδιά και αν η τεχνολογία έχει προχωρήσει (δεν θα μπορούσε και αλλιώς)τόσο πολύ, εμείς παραμένουμε ουσιαστικά οι ίδιοι.Οχι ρομαντικοί,απλά οι ίδιοι!!Κι αν τα διαστημόπλοια φτάσουνε στον Αρη εμεις εδω θα ειμαστε, ,εστω μπροστά σ΄έναν υπολογιστή να γράφουμε τραγουδάκια!!Η σε κανα ρεμπετάδικο να ρίξουμε καμμιά στροφή να φύγουν τα μεράκια!!
Εκείνο που λείπει περισσότερο απ΄όλα ίσως ειναι η καλή παρέα,οι αυθόρμητες βραδυές,η έμπνευση,η επικοινωνία,ο καλός μεζές, το καλό κρασί..
Κατα τρίτον μας ενδιαφέρει το ΄ρεμπέτικο΄ ως μουσική.Για μας είναι πιο εύκολο σήμερα να κατανοήσουμε το πέρασμα απ΄το δημοτικό στο σμυρναίκο στο ρεμπέτικο στο λαικό στο σκυλάδικο στο έντεχνο στην ποπ ,χωρις βέβαια να το ορίσουμε με απόλυτη χρονολογική ακρίβεια Από ταμπέλες άλλο τίποτα. Η ουσία όμως είναι ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία προκειται για λαικά τραγούδια και λέω λαικα γιατι αυτό που τα διακρίνει είναι ο στίχος τους.Η διαφορά τους είναι κατα χρονολογία η ενορχήστρωσή τους. Λαικά τραγούδια γράφονται και σήμερα,από επώνυμους η ανώνυμους (βλεπε Κορακάκη,THETALLOS ,γειά σου Γιάννη περιμένουμε) με ύφος εποχής 1930-1960,απλα προβάλλονται από λιγο ως καθόλου.Υπάρχουν αλλά δεν φτάνουνε στ΄αυτιά μας.Το πρόβλημα δεν είναι τα ονομάσουμε ρεμπέτικα ή όπως αλλοιώς, αλλά να τα εκτιμήσουμε ως τραγούδια βγαλμένα μέσα απ΄τη ψυχή μας.Οσοι δεν γίνονται δημοφιλείς δεν σημαίνει ότι δεν είναι άξιοι συνεχιστές ή ότι δεν είναι συγκρίσημοι με κάποιους απ΄τους παλιούς μεγάλους.Δηλαδή που να συμπεριλάβουμε τον Στουραιτη η (αν θέλεται )τον Κοντογιαννη.Εγώ πάντως τους βγάζω το καπέλλο...Αξίζει μόνο και μόνο η προσπάθεια τους κι ας μην αρέσουνε σε κάποιους..
Ας μην γελιόμαστε:Oτι πουλάει ακούγεται παντού,ακόμα ακόμα και στα λαικά μαγαζια(βλέπε μεζεδοπολεία στου ψυρρή,στα λαδάδικα ή στα στενα του γεντι κουλε,στην πλατεία στη Λάρισα,στα μικρομέγαλα μαγαζια στο Ρέθυμνο,στα όποια μαγαζια της Πάτρας τηςΧίου και της Ζακύνθου.. Και ο ταλαίπορος μα κατα τα άλλα αμοιβόμενος τραγουδοποιός και οργανοπαίχτης, πάει όπου τον πάει η διάθεση του κόσμου και του μαγαζάτορα.Και που τ΄άκουσε η νέα γενιά τα τραγούδια του ΄20 και του ΄40 για να ζητήσει να τ΄ άκούσει και στα μεζεδοπωλεία:Τα ΄΄ρεμπετάδικα΄΄στην πλειοψηφία τους(όσα μείνανε) παιζουν τα καθιερωμένα «κεφάτα» φοβούμενοι μην χάσουν την πελατεία τους και αρκετά «μάγκικα» του στιλ «Το βαπόρι απ΄τη Περσία» και «πίνω και μεθώ» .Ωραία τραγούδια ,δε λέω, μα πολύ τετριμένα πια..Που ν΄άκουσεις τον «Γυρισμό» του Παπαιωάννου ας πούμε!!! Η την «Ναζιάρα» του Μπαγιαντέρα!!
.Και για να προλάβω :ο Μάρκος έβαλε στα τραγούδια του ακορντεόν και κλαρίνο,ο Τσιτσάνης πιάνο και κρουστά κτλ.Ο Παπαιωαννου οταν έπαιζε σε μεγάλο πάλκο γέμιζε η πίστα με σπασμένα πιατα ο Μητσάκης έκανε επιτυχίες όλα του τα χασαποσέρβικα Ο Χιώτης έκανε το μπουζούκι άλλο μουσικό όργανο κτλ
.Ερώτηση :Μήπως δεν ήτανε ρεμπέτες ή πότε σταματήσανε να είναι:Πριν το ΄50-60 ή μετά;
Οτι επωμιστηκανε όμως την ευθύνη για τη συνέχεια του λαικού τραγουδιου είναι σίγουρο.Ο λαός είναι δυστυχως επιρεπής σ΄αυτό που του πλασσάρουν η tv και το ραδιόφωνο άρα ειναι και ο λιγότερο φταίχτης.Ας είναι καλα οι εταιρείες και το αλλόγιστο κέρδος τους..
Χαιρόμαστε όλοι πάρα πολύ που υπάρχει αυτό το site,(να΄στε καλά παιδιά) νομίζω για συγκεκριμένους λόγους όπως :
1)διαπιστώνουμε ότι δεν είμαστε τελικά και τόσοι λίγοι αυτοί που τους αρέσει το παλιό λαικό τραγούδι-υπάρχει πάρα πολύς κόσμος που δε γνωρίζει την ύπαρξη του site-άρα λοιπόν το ΄΄ρεμπέτικο΄΄ καλά κρατεί.
2)δεν έχουμε την ανάγκη των εταιρειών για το πότε θα βγάλουνε –αν θα βγάλουνε- τουλάχιστον τα κομμάτια που υπάρχουνε στην λίστα μέχρι στιγμής.Γλυτώνει κι η τσέπη μας βρε αδερφέ...
3)Αντιστρέφουμε τους όρους στον κάθε μουσικολόγο,που κοιτάει να κονομήσει απ΄τη πώληση των τραγουδιών ,που στο κάτω κάτω ούτε δικα τους ειναι –μαλλον δικα μας ,αφού για μας γραφτήκανε-
και στο συρτάρι τους τα κρατούσαν για πολλά χρόνια περιμένοντας υπομονετικά την κατάλληλη στιγμή να μας τα πάρουνε απ΄τη τσέπη
4)μπορούμε να ανταλλάσουμε απόψεις
5)μπορούμε να μαθαίνουμε τον καιρό σ΄όλη την επικράτεια και όχι μόνο, από πρώτο χέρι........χαχα
6)δίνει τη δυνατότητα στα ξενάκια μας να βρούνε τραγούδια που ούτε πίστευαν ότι υπάρχουν ή ότι μπορούν να τα βρουν
7)φωτο υλικό και πληροφορίες που δύσκολα μπορουν να βρεθούν και άλλα πολλά .Να και τα καλά της τεχνολογίας...
Καταλήγοντας (πέρνοντας υπόψη και τις διαφωνίες για τον Γυάλινο κόσμο)προτείνω τα εξης:
Α).Οσοι παίζεται οργανάκια μην αρκείσται στην επανάληψη αλλά πάρτε τα πάνω σας και πέστε τα μεράκια σας.Σιγουρα υπάρχουν πολλοί δίπλα σας που θα σας νοιώσουνε..Μη ψάχνεται συνεχιστές του λαικού τραγουδιού στο διαστημα αλλά μέσα σας.Για να μπορούν να υπάρξουν «άξιοι» συνεχιστές,θα πρέπει πρώτα να υπάρχει «άξιο» κοινό..
Β)Η πρώτη εκτέλεση των τραγουδιών είναι σαφώς η αυθεντικότερη, ασχέτως αν είναι πάντα η καλύτερη.Ενα τραγούδι σαν το Γυάλινο κόσμο στη πρώτη του εκτέλεση είναι και παραμένει πάντα πολύ ενδιαφέρον.Αλλωστε που θα το βρει αλλού κάποιος που ζει στον Καναδά ή στην Αστράλια αν δεν το βρει μέσα σ΄αυτό το site.Γι ΄αυτό ας υπάρχει αυτό και άλλα ακόμα,κρατώντας πάντα σταθερό τον χαρακτήρα του site στα λογικά πλαίσια...Οχι ας πούμε Ανδριόπουλο επειδή τραγουδάει η Μπέλλου,(ίσως σε κάποιο άλλο φόρουμ με Χατζηδάκη-Θεοδωράκη κτλ.)αλλα γιατί όχι κάποια εξεζητημένα του Ακη Πάνου όπως :Μες του Μιστόκλη το τσαρδί με τον Τσαουσάκη;Αν δεν ξέραμε τον συνθέτη θα το ανεβάζαμε αβλεπή..
Ο πολύς αφελής σκληροπυρηνισμός ποτέ δεν έκανε καλό
Γ)Νομίζω οτι η απουσία του Γ.Λαύκα απ΄η λίστα των συνθετών είναι πολύ αισθητή.Εχει πολλά να μας πει


Υ.Γ. Αν δεν υπήρχαν ερμηνευτές αναμεσά μας σαν τον Σ.Λιόση(τον είχατε δει να χορεύει ζειμπέκικο;χάσατε)τον Δημητριανάκη,τον Αινίτη,τον Ξηντάρη,τον Γκολέ,και τόσους άλλους να μας φέρουνε ως τα σήμερα αυτά τα τραγουδια ,εμείς θα ψάχναμε ακόμα ποιός έχει γράψει την Φραγκοσυριανη.. Ισως, λέω ίσως ,αυτοί αγάπησαν και σεβάστηκαν τους Μεγάλους μας και το λαικό τραγούδι περισσότερο από εμας...

Με ταπεινότητα..
[/b]

Άβαταρ μέλους
bill1961
συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
Δημοσιεύσεις: 1024
Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα

#2 Δημοσίευση από bill1961 »

Με τα λόγια του Χοντρονάκου:
"Ο μάγκας ξεχωρίζει από το πρόσωπο
κι' από το μπεσαλίκι πούχει στο λόγο του"

rebetika
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 156
Εγγραφή: 07 Μάιος 2005 12:26 pm
Τοποθεσία: Korinthos

#3 Δημοσίευση από rebetika »

Omorga ola auta pou les Zagoura kai sumfwnw se merika.Kuriws ekei pou les gia to koino.Ontws to koino exei allaksei.Palia legane pws sta magazia den milage kanenas,san ekklisia itane.Simera den sumbainei auto.Omws den peirazei.Pisteueis pws ginetai ta rebetika na ksanaginoun opws itan se ekeines tis epoxes;Kai auti einai mia erwtisi pros olous sto forum.Kai an nai ti xreiazetai na allaksei .

Άβαταρ μέλους
PLANTMAN
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 376
Εγγραφή: 02 Οκτ 2004 12:14 am

#4 Δημοσίευση από PLANTMAN »

To koino pou les, ligoi einai autoi pou pigenoun gia na akousoun k na goustaroun.
As poume se mia taberna me rebetiko programma.. alloi pigenoun gia na fane, alloi gia na lene oti vgikan ekso to sabbato k kati ekanan, alloi gia na poune ta dika tous, alloi gia na koutsoumpolepsoun, alloi gia na xorepsoun na kanoun figoura, alloi.. oute k go ksero.
Ligoi einai oi magkes pou 8a katsoun me ena potiraki krasaki na akousoune orea tragoudakia k na euxaristithoune, na xorepsoune.
Rebetes kai magkes pistevo simera uparxoun kai panta tha uparxoun. Oute dimosiotita theloun oute tpt. Tha katsoun me tin pareoula tous se kapio steki, 8a paroun to organaki tous k tha vgazoun gousta.

Άβαταρ μέλους
Κώστας Ε.
Δημοσιεύσεις: 47
Εγγραφή: 02 Σεπ 2004 03:05 am
Τοποθεσία: Αθήνα

#5 Δημοσίευση από Κώστας Ε. »

Ένας από τους άσχετους (μια και άκουγα μόνο Heavy Metal) με το είδος ήμουν και εγώ όταν <<πήγα για να πάω>> τo 1990 σε μια αποχαιρετιστήρια συγκέντρωση σε ένα κουτούκι με το όνομα Νυχτερινό όπου έπαιζε κάποιος Βαγγελάρας (Κορακάκης)
Και έπαθα <<πολιτισμικό σοκ>> Βέβαια πέρασε δεκαετία για να ασχοληθώ με το είδος αλλά κάπως έτσι δεν ασχολήθηκαν και όσοι υπεραμύνονται του κλειστού club των Ρεμπέτηδων λες και έχουν ζήσει εκ των έσω πράγματα και καταστάσεις;
Θεωρώντας μαγκιά (;) το ότι έχουν διαβάσει πέντε πράγματα, ακούσει άλλα τόσα και έχουν ‘δει την ταινία για αυτή την μουσική άντε και το μινόρε της αυγής!
Και αμφισβητούν την ύπαρξη προσώπων που δεν έχουν καταγραφεί στα βιβλία (σκόπιμα ή με την θέληση τους) ως συνεχιστές της μουσικής παράδοσης της χώρας μας. Όσο για το τι πρέπει να αλλάξει στον κόσμο ; Η <<Αμερικανιά>> που του έχουν επιβάλει από τα Μ.Μ.Ε. και την <<τρώει>> χωρίς αντίδραση.Μετά θα αρχίσει να σκέφτεται και να σέβεται.

Άβαταρ μέλους
abastado
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: 23 Αύγ 2005 12:19 am

#6 Δημοσίευση από abastado »

Όταν θέλησα να απαντήσω σε μια σκέψη του αγαπητού κατά τα άλλα Μπιλλάρα, δεν πέρασε απ’ το μυαλό μου ότι μπορεί και να ν’ άνοιγα ασκούς. Ευχαριστώ την τύχη που μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω ανθρώπους που γι’ αυτούς μιλάμε τώρα.(Δερβίσηδες,Μάγκες,Ντόμπρους)
Συγνώμη για την ανακατωσούρα. Μικρές χώρες, μικρά μυαλά.
Συμπαθάτε με
:oops:

Άβαταρ μέλους
Κώστας Ε.
Δημοσιεύσεις: 47
Εγγραφή: 02 Σεπ 2004 03:05 am
Τοποθεσία: Αθήνα

#7 Δημοσίευση από Κώστας Ε. »

Η μαλακία της αλληλοφαγομάρας μας τρώει εδώ και χιλιετίες ως ΄Ελληνες απλά πλέον δεν υπάρχει κάτι να την αντισταθμήσει.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Κουβεντούλα”