Η σχεδόν άγνωστη Κυρία Κούλα Αντωνοπούλου
Η σχεδόν άγνωστη Κυρία Κούλα Αντωνοπούλου
Η πρώτη γενιά μεταναστών στις ΗΠΑ ανέδειξε περί τις 35 τραγουδίστριες με κορυφαίες την κ. Κούλα και την Μαρίκα Παπαγκίκα. Παραθέτω μια περικοπή από ένα άρθρο του Steve Frangos σε αμερικάνικη εφημερίδα του 1994 με πληροφορίες που μας δίνει για την αξιόλογη αυτή γυναίκα, που ονομάστηκε «Καναρίνι της Αμερικής».[2]
«Η Κυριακή Γιορτζή–Αντωνοπούλου (π.1880–π.1954) υπήρξε η πρώτη διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνίδα τραγουδίστρια που είχε ως μόνιμη κατοικία την Αμερική. Γνωστή επί το απλούστερον ως Κυρία Κούλα (που είναι το χαϊδευτικό του ονόματος Κυριακή), αυτή η μοναδική γυναίκα έγινε τόσο δημοφιλής, ώστε ανάμεσα στα 1916 (ή 1917) και το 1927, όχι μόνο τραγούδησε τουλάχιστον 199 τραγούδια, αλλά κατά τη δεκαετία αυτή υπερίσχυσε όλων των αντιπάλων της σε αριθμό πώλησης δίσκων.
Στα τέλη του 1916 (ή στις αρχές του 1917) η κ. Κούλα Αντωνοπούλου μπήκε στα στούντιο της Columbia στη Νέα Υόρκη και κατέκτησε τη δισκογραφική σκηνή. Τραγουδώντας δια μέσου ενός μεγαφώνου η κ. Κούλα γραμμοφώνησε 34 τραγούδια… Η ανέλπιστη και χωρίς προηγούμενο δημοτικότητα των δίσκων της στην αγορά, παρακίνησε όλες τις σημαντικές αμερικάνικες δισκογραφικές εταιρείες ν’ ασχοληθούν με την παραγωγή ελληνικών δίσκων… Η κ. Κούλα μακράν από του να είναι πιόνι στα χέρια των απαιτητικών υπεύθυνων των αμερικάνικων δισκογραφικών εταιρειών… υπήρξε και σπουδαία επιχειρηματίας (η πρώτη Ελληνίδα ιδιοκτήτρια εταιρείας δίσκων), αφού γύρω στο 1920 ίδρυσε την Panhellenion Phonograph Record Company στη Νέα Υόρκη, που λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία για σχεδόν επτά χρόνια, κι άνοιξε παραρτήματα στο Σικάγο κι ίσως αλλού…. Το 1927 μετά τον ξαφνικό θάνατο του ανδρός της Ανδρέα Αντωνόπουλου,[3] η κ. Κούλα μη μπορώντας ν’ αντέξει στη λύπη της αποσύρθηκε για λίγο από την ενεργό δράση. Όταν συνήλθε έκλεισε την εταιρεία της και άρχισε μια καινούρια καριέρα ως τραγουδίστρια (είχε φωνή σοπράνο) σε κέντρα διασκεδάσεως. Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 η κ. Κούλα ξανάνοιξε την εταιρεία της με ελαφρά παραλλαγμένο όνομα (Panhellenic αντί από Panhellenion Records) που όμως λειτούργησε μόνο για λίγα χρόνια.»
Παραθέτω τώρα και κάποιες πρόσθετες πληροφορίες για την κ. Κούλα που μου έδωσε προφορικά ο Π. Κουνάδης το 1993. Κατ’ αυτόν λοιπόν η κ. Κούλα καταγόταν μάλλον από το Μεσολόγγι.[4] Μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1912. Το 1913 την συνάντησε εκεί ο Κατσαρός.[5] Τέλος μου είπε ότι στα χρόνια που διηύθυνε τη δεύτερη εταιρεία της δεν τραγουδούσε πια η ίδια, αλλά ασχολιόταν με την παραγωγή δίσκων άλλων καλλιτεχνών, όπως π.χ. του Τζιμ Αποστόλου.
Στη σελίδα υπάρχει ένα τραγούδι της κας.Κούλας το "Συνέφιασε - Συνέφιασε" του Μητσάκη αν κάποιος φίλος έχει ή γνωρίζει κάτι παραπάνω και θέλει ας το ανεβάσει εδώ. Όσο κι αν έψαξα δεν πόρεσα να βρώ κάτι παραπάνω για αυτή τη μοναδική γυναίκα της ρεμπέτικης μουσικής στην Αμερική
- kyriaki35
- More than 50 posts user
- Δημοσιεύσεις: 75
- Εγγραφή: 03 Μάιος 2005 01:39 pm
- Τοποθεσία: Ταύρος
Re: Η σχεδόν άγνωστη Κυρία Κούλα Αντωνοπούλου
Aγαπητέ φίλε origeni,origenis έγραψε:Παραθέτω κομμάτι από ένα άρθρο που βρήκα στο net :
Η πρώτη γενιά μεταναστών στις ΗΠΑ ανέδειξε περί τις 35 τραγουδίστριες με κορυφαίες την κ. Κούλα και την Μαρίκα Παπαγκίκα. Παραθέτω μια περικοπή από ένα άρθρο του Steve Frangos σε αμερικάνικη εφημερίδα του 1994 με πληροφορίες που μας δίνει για την αξιόλογη αυτή γυναίκα, που ονομάστηκε «Καναρίνι της Αμερικής».[2]
«Η Κυριακή Γιορτζή–Αντωνοπούλου (π.1880–π.1954) υπήρξε η πρώτη διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνίδα τραγουδίστρια που είχε ως μόνιμη κατοικία την Αμερική. Γνωστή επί το απλούστερον ως Κυρία Κούλα (που είναι το χαϊδευτικό του ονόματος Κυριακή), αυτή η μοναδική γυναίκα έγινε τόσο δημοφιλής, ώστε ανάμεσα στα 1916 (ή 1917) και το 1927, όχι μόνο τραγούδησε τουλάχιστον 199 τραγούδια, αλλά κατά τη δεκαετία αυτή υπερίσχυσε όλων των αντιπάλων της σε αριθμό πώλησης δίσκων.
Στα τέλη του 1916 (ή στις αρχές του 1917) η κ. Κούλα Αντωνοπούλου μπήκε στα στούντιο της Columbia στη Νέα Υόρκη και κατέκτησε τη δισκογραφική σκηνή. Τραγουδώντας δια μέσου ενός μεγαφώνου η κ. Κούλα γραμμοφώνησε 34 τραγούδια… Η ανέλπιστη και χωρίς προηγούμενο δημοτικότητα των δίσκων της στην αγορά, παρακίνησε όλες τις σημαντικές αμερικάνικες δισκογραφικές εταιρείες ν’ ασχοληθούν με την παραγωγή ελληνικών δίσκων… Η κ. Κούλα μακράν από του να είναι πιόνι στα χέρια των απαιτητικών υπεύθυνων των αμερικάνικων δισκογραφικών εταιρειών… υπήρξε και σπουδαία επιχειρηματίας (η πρώτη Ελληνίδα ιδιοκτήτρια εταιρείας δίσκων), αφού γύρω στο 1920 ίδρυσε την Panhellenion Phonograph Record Company στη Νέα Υόρκη, που λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία για σχεδόν επτά χρόνια, κι άνοιξε παραρτήματα στο Σικάγο κι ίσως αλλού…. Το 1927 μετά τον ξαφνικό θάνατο του ανδρός της Ανδρέα Αντωνόπουλου,[3] η κ. Κούλα μη μπορώντας ν’ αντέξει στη λύπη της αποσύρθηκε για λίγο από την ενεργό δράση. Όταν συνήλθε έκλεισε την εταιρεία της και άρχισε μια καινούρια καριέρα ως τραγουδίστρια (είχε φωνή σοπράνο) σε κέντρα διασκεδάσεως. Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 η κ. Κούλα ξανάνοιξε την εταιρεία της με ελαφρά παραλλαγμένο όνομα (Panhellenic αντί από Panhellenion Records) που όμως λειτούργησε μόνο για λίγα χρόνια.»
Παραθέτω τώρα και κάποιες πρόσθετες πληροφορίες για την κ. Κούλα που μου έδωσε προφορικά ο Π. Κουνάδης το 1993. Κατ’ αυτόν λοιπόν η κ. Κούλα καταγόταν μάλλον από το Μεσολόγγι.[4] Μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1912. Το 1913 την συνάντησε εκεί ο Κατσαρός.[5] Τέλος μου είπε ότι στα χρόνια που διηύθυνε τη δεύτερη εταιρεία της δεν τραγουδούσε πια η ίδια, αλλά ασχολιόταν με την παραγωγή δίσκων άλλων καλλιτεχνών, όπως π.χ. του Τζιμ Αποστόλου.
Στη σελίδα υπάρχει ένα τραγούδι της κας.Κούλας το "Συνέφιασε - Συνέφιασε" του Μητσάκη αν κάποιος φίλος έχει ή γνωρίζει κάτι παραπάνω και θέλει ας το ανεβάσει εδώ. Όσο κι αν έψαξα δεν πόρεσα να βρώ κάτι παραπάνω για αυτή τη μοναδική γυναίκα της ρεμπέτικης μουσικής στην Αμερική
μπορεί να μη σε βοήθησα ακόμη με το ζήτημα της Ρόζας, αλλα ελπίζω να χαρείς την Κυρία Κούλα που σου έστειλα. Είναι μόνο ένα δείγμα απο τη συγκεκριμένη τραγουδίστρια που και εγώ ψάχνω στα χνάρια της υλικό γιατι με ενδιαφέρουν οι ηχογραφήσεις της Αμερικής γενικότερα.
Το πατρικό της όνομα το έχω στα κιτάπια μου ως Βλάχου. Την Panhellenion Records την ίδρυσε το 1919 μαζί με τον κλαρινίστα Γιάννη Κυριακάτη, διέκοψε την λειτουργία το '29 και ξεκίνησε νέο άνοιγμα μεταπολεμικά με τον Τζίμ Αποστόλου, του οποίου ψάχνω επίσης υλικό. (περιορίζομαι ακόμα στις ηχογραφήσεις του Χιώτη στην Αμερική οπου ο Αποστόλου αλλα και άλλοι οπως, Αρης Σαν, Ευα Στυλ, Φαίακες κλπ. έγραψαν ιστορία. -κατ΄εμε-.)
Το τραγούδι "Οι μπαγλαμάδες" είναι δείγμα κιουρντί ζειμπέκικος.
Είναι η πρώτη ηχογράφηση το ΄19, αλλα τα ίχνη του εντοπίζονται γύρω στο 1850.
Μετά την Κυρία Κούλα, το γνωρίσαμε με διαφοροποιημένους στίχους απο Νταλγκά, Καρύπη, Παπαγκίκα και άλλους.
ησυχοι πια οι γειτονοι
γυρισανε στο σπιτι τους
κι αφησανε στο χιονι
της γειτονιας το φροκαλο
το Τζακ Ο Χαρα κοκαλο!
- kyriaki35
- More than 50 posts user
- Δημοσιεύσεις: 75
- Εγγραφή: 03 Μάιος 2005 01:39 pm
- Τοποθεσία: Ταύρος
Re: Η σχεδόν άγνωστη Κυρία Κούλα Αντωνοπούλου
ησυχοι πια οι γειτονοι
γυρισανε στο σπιτι τους
κι αφησανε στο χιονι
της γειτονιας το φροκαλο
το Τζακ Ο Χαρα κοκαλο!