Το μπερεδάκι (Εσκενάζυ Ρ.)
- pelagia
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 282
- Εγγραφή: 07 Απρ 2008 07:16 pm
- Τοποθεσία: Σαλονίκη
το ονομα τους και κατ` αυτο τον τροπο να γινονται γνωστοι, καθως επισης χαιρετιουνται
και μεταξυ τους η με τους μουσικους για τον ιδιο σκοπο.
ας γέρναγες με το κορμί κιμπάρικα κι ωραία
δεν το αντέχω να γερνώ και να πεθαίνεις νέα
Εγω δεν το καταλαβα

Μια χαρακτηριστική περίπτωση αυτοχαιρετισμού των τραγουδιστών ειναι και αυτή του Κάβουρα ο οποίος συνηθιζε να αυτοπροσφωνειται με τη φραση Γεια σου Καβουρα παραπονιάρη. Φυσικά κατι τέτοιο δεν ξέφυγε της προσοχής όσων σχολίαζαν καυστικα αυτο το ειδος μουσικής εκεινη την εποχή. Με ειρωνικό ύφος σχολιάζει το φαινόμενο άρθρο του τύπου της εποχής το οποίο υπάρχει στο βιβλίο του Κώστα Βλησίδη Σπάνια κείμενα για το ρεμπέτικο[/u]
μον’ φοβούμαι τους ανθρώπους στη στεριά να μην πνιγώ
- Νίκος Τριήρης
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 286
- Εγγραφή: 13 Σεπ 2007 12:43 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα, Χολαργός
-
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 170
- Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
- bill1961
- συντονιστής<br>(03/2008 ως τώρα)
- Δημοσιεύσεις: 1024
- Εγγραφή: 10 Μάιος 2005 11:51 pm
- Τοποθεσία: Ηγουμενίτσα
Εξετάζοντας βέβαια χρονολογικά την εξέλιξη των προσφωνήσεων - επιφωνημάτων στις ηχογραφήσεις μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα:
1. Οι καλλιτέχνες στις πρώτες ηχογραφήσεις τους θέλουν να αποτυπώσουν στους δίσκους το κλίμα που επικρατούσε στο πάλκο στις ζωντανές τους εμφανίσεις. Σας παραπέμπω εδώ στις πρώτες ηχογραφήσεις του Γιώργου Βιδάλη, όπου σε κάποιες η χρήση επιφωνημάτων - προσφωνήσεων κλπ, φτάνει σε σημείο υπερβολής. Ακούστε για παράδειγμα:
α. Το Μποχώρι (Βιδάλης – 1927)
β. Μπαγλαμάδες (Βιδάλης – 1928)
γ. Μανώλης ο χασικλής (Βιδάλης - 1931)
δ.Το Μάγκικο (Καρίπη – Βιδάλης – 1928)
ε. Τι σε μέλει εσένανε (Βιδάλης – 1926)
στ. Μ’ έκαψες (Βιδάλης – 1924)
ζ. Σύρε το πασουμάκι σου (Βιδάλης – 1925)
2. Οι καλλιτέχνες διαφημίζονται μέσω αυτών των προσφωνήσεων. Το κοινό στο οποίο απευθύνονται ακούει τα τραγούδια (και κάποιο σημαντικό ποσοστό αυτού του κοινού δεν είναι σε θέση να διαβάσει) από τους φωνόγραφους στα συνοικιακά καφενεία ή από τους πλανόδιους φωνογραφητζήδες. Ακούει λοιπόν το όνομα ή το παρατσούκλι του καλλιτέχνη, άλλοτε με απλή αναφορά και άλλοτε διανθισμένο με κάθε είδους κοσμητικά:
α. Γεια σου Νούρο!!! Γεια σου Τσανάκο!!! Γεια σου Βαγγελάκι!!! Γεια σου Μήτσο!!! Γεια σου Γρηγοράκη μου Ασίκη, γεια σου!!!
β. Γεια σου Μαργαρώνη με το κανονάκι σου!!! Γεια σου Γιαννάκη Σεβτικιαλή με το βιολί σου!!! Χτύπα το ρε Τζοβενάκι!!!
γ. Γεια σου Λάμπρο με τη λύρα σου!!! Γεια σου Σπυράκι μου, με το μπουζούκι σου!!! Γεια σου Μεμέτη μου με το μπαγλαμά σου!!!
δ. Γεια σου Σαμιωτάκι μου, γεια σου!!! Γεια σου Σαλονικιέ μου!!! Να μου ζήσεις Ογδόντα!!!
ε. Ωχ!, Ωχ! Ρόζα μου!!! Ρόζα μου, εσύ θα μου τα φας όλα τα τάλαρα!!!
δ. Γεια σου παραπονιάρη Κάβουρα!!! Γεια σου παραπονιάρα Ρίτα!!! Γεια σου Ρούκουνα παραπονιάρη!!!
στ. Γεια σου Μαρίτσα μου δερβίση!!! Γεια σου Άννα μερακλού!!! Γεια σου Ρίτα μου μάγκισσα!!!
ζ. Γεια σου ντερβίση μου Στελλάκη!!! Γεια σου Ογδοντάκη μερακλή!!! Γεια σου ζεϊμπεκλή μου Ζαχαρία!!!
η. Μπράβο Μπάτη!!! Γεια σου αδερφάκι Στράτο!!! Γεια σου Μάρκο μου χρυσοχέρα!!! Γεια σου Ανέστη, μαύρη γάτα!!!
3. Από τα μέσα της δεκαετίας του '30, όταν οι Σμυρνιοί εξαφανίζονται από τη δισκογραφία, και έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται γνωστοί στο Πανελλήνιο οι καλλιτέχνες του Πειραιώτικου στυλ του ρεμπέτικου, οι προσφωνήσεις στους δίσκους αραιώνουν, και εξαφανίζονται τελείως στις τελευταίες προπολεμικές αλλά και στις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις, για να επανέλθουν πολύ αργότερα με την πληθωρική Μαρίκα Νίνου.