Κούρδισμα του Μπάτη?
Αν μάθω πως ανεβάζουν στις "ηχογραφήσεις μελών" θ' ανεβάσω κι ένα τέτοιο μικρό δείγμα.
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Αναφορικά με το κούρντισμα του Μπάτη είναι και η δική μου γνώμη πως ο Μπάτης πιθανόν να κούρδιζε στην φωνή του και για να μην εξαντλείται (γιατί τραγουδούσε σχεδόν πάντα στην ψηλώτερη περιοχή της φωνητικής του εκτάσεως), κούρδιζε λίγο πιο χαμηλά τον μπαγλαμά.Επίσης, η πιθανότητα να έχει υποστεί αλλοίωση η ηχογράφηση και να ακούγεται χαμηλώτερα είναι έγκυρη. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για πολλά κομάτια, διαφόρων συνθετών, όταν η τονικότητα δεν ηχεί π.χ ούτε στο ΝΤΟ# ούτε στο ΡΕ, αλλά κάπου στη μέση, μία πολύ πιθανή αιτία είναι ότι είναι κουρντισμένα με το παλιό (πριν το 1920) διεθνές στανταρντ του LA=414 hertz και όχι το σύγχρονο LA=440 hertz. Το στανταρντ μπορεί να άλλαξε κάποτε, αλλα οι μουσικοί δεν άλλαξαν τη νοοτροπεία τους και το γούστο τους μέσα σε μιά μέρα μαζί του.
Ξέροντας από τους μπουζουκουμπαγλαμάδες ότι μπουργκάνα λέγεται η πάνω, μπάσα χορδή (προς το σαγόνι), ονόμασα και στον ταμπουρά (μπαγλαμά σαζ τουρκιστί) μπουργκάνα την κάτω χορδή (προς το έδαφος) που στον ταμπουρά είναι η μπάσα αντίθετα με το μπουζούκι και τα συναφή όργανα.
Η διαφορά ίσως έγκειται στο ότι η μπάσα ονομάστηκε μπουργκάνα από τότε που πέρασε στην πάνω πλευρά, ποιος ξέρει; , οπότε αν είναι έτσι δεν μπορεί να λέγεται μπουργκάνα στον ταμπουρά ούτε η κάτω ούτε η πάνω.
Πάντως λέγοντας μπουργκάνα εννοούσα τη μπάσα που στο μπουζούκι είναι η πάνω ενώ στον ταμπουρά η κάτω (μάλιστα στα εισαγόμενα σάζια η κάτω είναι τριπλή: μια μπάσα και δυο πρίμες στον ίδιο τόνο, δηλ το σάζι δεν είναι εξάχορδο αλλά επτάχορδο).
Όχι ότι έχω καμιά πρεμούρα αλλά απλά επειδή το 'χε φέρει η κουβέντα.
Άλλωστε δεν πρόκειται για τίποτα κορυφαία οργανοπαιχτικά solos.

Απλά προέκυψαν στη ροή της συζήτησης.
Αλλά θα ήθελα να ξέρω αν λήφθηκαν (πω πω).