Έχω ήδη συλλέξει αρκετά στοιχεία για μία στατιστική τονικού ύψους. Βέβαια σκοπός είναι να συνδυάσω την μελωδική ανάλυση με κάποια τουλάχιστον υποτυπώδη ρυθμική για να πάρω μία κάπως πιο ολοκληρωμένη εικόνα, αλλά ας διαβάσουμε τα αποτελέσματα μέχρι εδώ, χρησιμοποιώντας το δεύτερο αναλυτικό εργαλείο "Find Range" ή εύρεση εκτάσεως. Αυτό είναι πολύ χρήσιμη πληροφόρηση, π.χ. για φωνητική μουσική, όταν θέλουμε να ξέρουμε αν το τραγούδι γραμμένο σε αυτή την τονικότητα είναι εύκολο ή δύσκολο/αδύνατο για μία δεδομένη ανθρώπινη φωνή. Στην παρούσα περίπτωση σε ΡΕ, είναι πανεύκολο για τενόρους και σοπράνες, αλλά αρκετά ζόρικο για μπάσους και κοντράλτες.

- find range.PNG (6.88 KiB) Προβλήθηκε 7260 φορές
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. "average pitch" & "median pitch" σημαίνουν μέσο τονικό ύψος και διάμεσο τονικό ύψος. Εδώ οι όροι είναι αρκετά όμοιοι αλλά ο ένας πιο σωστός μαθηματικά από τον άλλο. Το μέσο τονικό ύψος δίνεται στη νότα Σολ ύφεση 4 (Gb4), αλλά δεν υπάρχει αυτή η νότα στην κλίμακα της Ρε μινόρε ούτε φαίνεται πουθενά γραμμένη στο κομμάτι. Η τιμή εδώ παίρνει υπ' όψη όλα τα 12 ημιτόνια μίας οκτάβας και όχι μόνο της επτά νότες που σχηματίζουν κάποια τυχαία κλίμακα, οπότε το Σολ ύφεση αν υπήρχε στο τραγούδι θα ήταν μία πιο σωστή μέση τιμή. Η διάμεση τιμή δίνεται στη νότα ΦΑ 4 (F 4) η οποία υπάρχει στο τραγούδι και είναι η πιο συχνά χρησιμοποιημένη.
2. Η έκταση (range) είναι μία οκτάβα ΡΕ 4 - ΡΕ 5 (D 4 - D 5) με τη χαμηλότερη νότα να εμφανίζεται 15 φορές και την ψιλότερη 8 φορές.
3. Οι τρείς πιο χρησιμοποιημένες νότες του τραγουδιού είναι η ΦΑ (25 φορές), η ΛΑ (24 φορές) και η ΜΙ (17 φορές).
4. Μπορούμε αν θέλουμε να συνεχίσουμε τον παραπάνω στατιστικό πίνακα για όλες τις νότες, αλλά ήδη υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να αποφασίσουμε ότι η μελωδία είναι τονικά πολύ βασισμένη στην δεσπόζουσα (ΛΑ 24 + ΜΙ 17 = 41) και στην Τονική (ΡΕ 4=15 + ΡΕ 5=8 + ΦΑ=25). 25+15+8=48.
Σύνολο τονικής και δεσπόζουσας παρουσίας 48+41=89 νότες από τις συνολικές 112 νότες που είναι γραμμένες σ' αυτή την παρτιτούρα.
Δηλαδή το κομμάτι βασίζεται σε τονική και δεσπόζουσα παρουσία σε ένα ποσοστό 79.46%
(112/100=1,12
89/1,12=79,4643 )
Η μουσική γραμματική του Βαμβακάρη σαν συνθέτη σε αυτό το τραγούδι, όσον αφορά μόνο τα τονικά ύψη για γράψιμο μελωδίας (χωρίς να εμπλέκεται ο μελωδικός ρυθμός), είναι πολύ σαφής, πολύ έντονη, και πολύ λιτή. Αν αυτό ισχύει σαν γενικός κανόνας γι' αυτόν τον συνθέτη μπορούμε να το μάθουμε μόνο αν αναλύσουμε αρκετά κομμάτια του.
Τονικά ύψη χωρίς ρυθμό και καθορισμένες χρονικές διάρκειες δεν μπορούν να ληφθούν πολύ σοβαρά σαν μελωδικές ιδέες. (Πολύ υποκειμενικό αυτό ακούγεται, αλλά έτσι είναι, και αφήνουμε την επιλογή ανοιχτή για όλους να αποδείξουν το αντίθετο).
Θέλω τώρα να φέρω ρυθμικά στοιχεία στην ανάλυση χρησιμοποιώντας το τρίτο plug in "Find Motive" ή Εύρεση Μοτίβου.
Τί είναι κατ' αρχήν ένα μελωδικό μοτίβο? Είναι ένα πολύ μικρό απόσπασμα από κάποια μελωδία με πολύ δεδομένα χαρακτηριστικά τονικά και ρυθμικά στοιχεία εκφρασμένα σαν ύψη και χρονικές διάρκειες. Η κύρια λέξη εδώ είναι "χαρακτηριστικά" και από εδώ και πέρα τα πράγματα τείνουν να γίνονται όντως περισσότερο υποκειμενικά, γιατί ποιός θα αποφασίσει τι είναι "χαρακτηριστικό"? Ευτυχώς που οι περισσότεροι από εμάς σαν ακροατές τείνουμε να αναγνωρίζουμε τα ίδια πράγματα σαν χαρακτηριστικά και έτσι να επιστρέφουμε σε μία κοινή αντικειμενικότητα.
Εδώ πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι ο υπολογιστής δεν μπορεί να αποφασίσει για μάς στο τι είναι χαρακτηριστικό και τι δεν είναι, αλλά μπορεί να μας πεί με απόλυτη αντικειμενικότητα την παρατηρήσημη συχνότητα εμφανίσεως της οποιασδήποτε επιλογής που κάνουμε σαν "χαρακτηριστικό μοτίβο".
Οποιαδήποτε διαδοχή συνεχών νοτών μπορεί να επιλεχθεί σαν μοτίβο υπό αναζήτηση και έτσι οι περιπτώσεις μοτίβου είναι δυνητικά πάμπολλες, οπότε οι δικές μας έμφυτες ικανότητες λογικής, γούστου, ισορροπίας κ.λπ. πρέπει να επεμβαίνουν για να μην πελαγώνουμε στις αμέτρητες πιθανότητες (και στα καπρίτσια του καθενός).
Οπότε, μιλώντας μόνο για τον εαυτό μου, επιλέγω τα αντικειμενικά μοτίβα μου για αυτό το κομμάτι, και με το plug in ερευνώ που και πότε υπάρχει μέσα στο τραγούδι. Το PDF 2 - ΜΟΤΙΒΟ δείχνει τις κύριες μοτιβικές επιλογές που έκανα, μία για την οργανική εισαγωγή που εμφανίζεται 2 φορές και μία για τη φωνητική μελωδία που εμφανίζεται 4 φορές. Κανονική αναλογία εφ' όσον η εισαγωγή είναι 8 μέτρα σε μήκος και η φωνητική μελωδία 16.
Στην εισαγωγή επέλεξα το μοτίβο σαν χαρακτηριστικό όχι γιατί είναι συνταρακτικό ή καινοφανές, τουναντίον είναι πολύ κοινότυπο (μία ανιούσα τετάρτη από δεσπόζουσα σε τονική), αλλά ακριβώς επειδή αυτό το διάστημα στην αρχή της οργανικής μελωδίας εγκαθιδρύει και επιβεβαιώνει την τονικότητα του ΡΕ μελωδικά.
Στη φωνητική μελωδία επέλεξα πάλι την πρώτη διαδοχή νοτών για παρόμοιους λόγους. Αυτές οι πέντε νότες είναι ένα ανιόν άρπισμα του Ρε μινόρε που και πάλι επιβεβαιώνει την τονικότητα μελωδικά, αλλά αυτή τη φορά και αρμονικά εφ' όσον σχηματίζει τη συγχορδία του ΡΕ μινόρε.
Αν είχα διαλέξει τα 2 πρώτα μέτρα της εισαγωγής αντί για 1, και είχα απλοποιήσει σε κύρια όγδοα τα δέκατα έκτα του δεύτερου μέτρου θα προέκυπτε και πάλι ένα άρπισμα της τονικής συγχορδίας (λα-ρε-λα-φα) οπότε το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, δηλ, η εγκαθίδρυση τηςτονικότητας με δύο μέτρα μελωδικής ερώτησης, στην οποία η μελωδική απάντηση δίνεται με απόλυτη συμμετρία στην δεσπόζουσα (μέτρο 3) και με επιβεβαίωση της τονικής (μέτρο 4).
Η κυρίαρχη χρονική διάρκεια και στα δύο μοτίβα (εισαγωγής και τραγουδιού) είναι το όγδοο που επιβεβαιώνει την ρυθμική αγωγή του χασάπικου. Ο ρυθμός στο Βαμβακάρη είναι σχεδόν πάντα σαφής, ισχυρός και τσεκουράτος.
Δεν είμαι σίγουρος τι μπορεί να πεί η οποιαδήποτε ανάλυση στον οποιοδήποτε ακροατή. Αυτό που λέει σ' εμένα όλη αυτή η ιστορία με ένα μόνο τραγούδι σαν παράδειγμα, είναι ότι ο Μάρκος είχε αλάνθαστο τονικό ένστικτο και μεγάλη προτίμηση στο να δίνει έμφαση σε ότι στηρίζει ρυθμικά, μελωδικά, και αρμονικά την τονικότητα υπό χρήση.