Re: Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia
Δημοσιεύτηκε: 18 Ιαν 2017 11:49 am
Καλημέρα Κώστα και σε ευχαριστώ για το λινκ με την συλλογή του Howard. Θα με βοηθήσει στην χρονολόγηση και άλλων τραγουδιών μαζί με του Μάρκου.
Για τον Ορδουλίδη λάθος κατάλαβα εγώ στην αρχή. Πράγματι αναφέρει ότι ένα μέρος πληροφοριών για τις ηχογραφήσεις ,από τα 554 τραγούδια που χρεώνει στον Τσιτσάνη στην συνολική του πορεία, προέρχονται από τον Howard και τα μικροφίλμ. Όμως μερικές φορές οι ημερομηνίες που δίνει ο Howard και τις οποίες ακολουθεί κατά γράμμα ο Ορδουλίδης έχουν τα λάθη τους.
Αναφέρεται π.χ.ότι το πρώτο κομμάτι του Τσιτσάνη "Σ ένα ντεκέ σκαρώσαμε" GO-2430 (αριθμός μήτρας) ηχογραφείται ή τον Ιανουάριο του 1936 ή τον Φεβρουάριο. Όμως ο Ιανουάριος απορρίπτεται αμέσως γιατί 18 νούμερα πριν το παραπάνω τραγούδι ηχογραφείται στην ODEON το τραγούδι "Εχάσαμε τον Στρατηγό Κονδύλη" ODEON GO-2412. Πότε τον Χάσαμε τον Στρατηγό Κονδύλη; Την 1η Φεβρουαρίου 1936. Τι συνεπάγεται αυτό; Ότι πριν τον θάνατο του Κονδύλη ο Τσιτσάνης δεν είχε ηχογραφήσει ούτε μισό του τραγούδι. Άρα θα το χρεώσουμε ή στον Φεβρουάριο ή στον Μάρτιο (το πιο πιθανό) του 1936 . Δίνω ένα παράδειγμα για να πω ότι όλα είναι σχετικά. Όλα ανατρέπονται.
Περνάω τώρα σε ένα θέμα που με ¨καίει¨ θα έλεγα. Είναι το θέμα που αναφέρεις με την Columbia και αν ηχογραφούνταν εκεί τραγούδια πριν το 1935 που ετοιμάζεται το στούντιο ΙΙΙ της Columbia με προιστάμενο ηχογραφήσεων τον Αρεταίο. Ο Βολιώτης-Καπετανάκης στο βιβλίο του "Του Κυρίου του η Φωνή" (Εκδόσεις Μετρονόμος) αναφέρει πολλές φορές ότι από το άνοιγμα της και μετά, στο εργοστάσιο της Columbia, ηχογραφούνται εκεί πολλά τραγούδια. Αναφέρει χαρακτηριστικά τον Μπάτη που δεν μπορεί να τραγουδήσει από τη μαστούρα και αναλαμβάνει ο Στράτος.
Από την άλλη έχουμε δημοσίευμα εφημερίδας του 1934 που ανέβασε ο Βλησίδης στην σελίδα μας όπου γίνεται λόγος για ηχογραφήσεις στο ξενοδοχείο Τούριστ. Εκεί αναφέρεται και ο Μάρκος. Ίσως από τα πρώτα δημοσιεύματα για τον Μάρκο.
viewtopic.php?f=89&t=4858
Τελικά τι ισχύει;
Είναι δυνατόν η Columbia να έχει ένα σούπερ εργοστάσιο και να πληρώνει ξενοδοχεία για ηχογραφήσεις;; Το θεωρώ αδύνατον. Σίγουρα θα είχαν κάποιο χώρο για ηχογραφήσεις μέσα στην Ριζούπολη, ίσως για να ηχογραφεί μόνο η ίδια στην αρχή και μετά το 1935 όλοι μαζί.
Οι πληροφορίες είναι αλληλοσυγκρουόμενες και νομίζω χρίζει περαιτέρου έρευνας το θέμα αυτό.
Τέλος να πω ότι αν ακόμα και το 1932-1933 οι ηχογραφήσεις γίνονται δύο φορές τον χρόνο από μετακεινούμενα ηχοληπτικά συνεργεία τότε οι ηχογραφήσεις του Μπάτη όπως αναφέρει ο Howard είναι του Νοεμβρίου του 1932 και είναι λάθος η προσέγγιση μου. Όμως τότε πότε ηχογραφείται "Το μινόρε του τεκέ" που ηχογραφήθηκε ανάμεσα στα κομμάτια του Μπάτη και του Μάρκου; Είναι του Νοεμβρίου του 1932 ή του Ιουνίου 1933; Επίσης αν ακόμα ίσχυε η πρακτική για ηχογραφήσεις δύο φορές τον χρόνο,θεωρώ ότι έτσι χάνονταν η επικαιρότητα των τραγουδιών. Ποιος θα ήθελε να ακούσει σχεδόν ένα χρόνο μετά , ένα τραγούδι που η θεματολογία του αφορά ένα κοινωνικό γεγονός που συνέβη την προηγούμενη χρονιά; Σίγουρα θα έχανε την επικαιρότητα του μετά από σχεδόν ένα χρόνο όταν κυκλοφρούσε το τραγούδι;
Πολλά τα ερωτήματα και δύσκολες οι απαντήσεις φίλε Κώστα. Τίποτα το δεδομένο.
Σε κάθε περίπτωση όλα υπόκεινται στην κρίση μας και όσα λάθη και να κάνουμε δικαιολογούνται από την χρονική διαφορά των γεγονότων και από την έλλειψη πρωτογενών πηγών.
Την καλημέρα μου και πάλι φίλε.
Για τον Ορδουλίδη λάθος κατάλαβα εγώ στην αρχή. Πράγματι αναφέρει ότι ένα μέρος πληροφοριών για τις ηχογραφήσεις ,από τα 554 τραγούδια που χρεώνει στον Τσιτσάνη στην συνολική του πορεία, προέρχονται από τον Howard και τα μικροφίλμ. Όμως μερικές φορές οι ημερομηνίες που δίνει ο Howard και τις οποίες ακολουθεί κατά γράμμα ο Ορδουλίδης έχουν τα λάθη τους.
Αναφέρεται π.χ.ότι το πρώτο κομμάτι του Τσιτσάνη "Σ ένα ντεκέ σκαρώσαμε" GO-2430 (αριθμός μήτρας) ηχογραφείται ή τον Ιανουάριο του 1936 ή τον Φεβρουάριο. Όμως ο Ιανουάριος απορρίπτεται αμέσως γιατί 18 νούμερα πριν το παραπάνω τραγούδι ηχογραφείται στην ODEON το τραγούδι "Εχάσαμε τον Στρατηγό Κονδύλη" ODEON GO-2412. Πότε τον Χάσαμε τον Στρατηγό Κονδύλη; Την 1η Φεβρουαρίου 1936. Τι συνεπάγεται αυτό; Ότι πριν τον θάνατο του Κονδύλη ο Τσιτσάνης δεν είχε ηχογραφήσει ούτε μισό του τραγούδι. Άρα θα το χρεώσουμε ή στον Φεβρουάριο ή στον Μάρτιο (το πιο πιθανό) του 1936 . Δίνω ένα παράδειγμα για να πω ότι όλα είναι σχετικά. Όλα ανατρέπονται.
Περνάω τώρα σε ένα θέμα που με ¨καίει¨ θα έλεγα. Είναι το θέμα που αναφέρεις με την Columbia και αν ηχογραφούνταν εκεί τραγούδια πριν το 1935 που ετοιμάζεται το στούντιο ΙΙΙ της Columbia με προιστάμενο ηχογραφήσεων τον Αρεταίο. Ο Βολιώτης-Καπετανάκης στο βιβλίο του "Του Κυρίου του η Φωνή" (Εκδόσεις Μετρονόμος) αναφέρει πολλές φορές ότι από το άνοιγμα της και μετά, στο εργοστάσιο της Columbia, ηχογραφούνται εκεί πολλά τραγούδια. Αναφέρει χαρακτηριστικά τον Μπάτη που δεν μπορεί να τραγουδήσει από τη μαστούρα και αναλαμβάνει ο Στράτος.
Από την άλλη έχουμε δημοσίευμα εφημερίδας του 1934 που ανέβασε ο Βλησίδης στην σελίδα μας όπου γίνεται λόγος για ηχογραφήσεις στο ξενοδοχείο Τούριστ. Εκεί αναφέρεται και ο Μάρκος. Ίσως από τα πρώτα δημοσιεύματα για τον Μάρκο.
viewtopic.php?f=89&t=4858
Τελικά τι ισχύει;
Είναι δυνατόν η Columbia να έχει ένα σούπερ εργοστάσιο και να πληρώνει ξενοδοχεία για ηχογραφήσεις;; Το θεωρώ αδύνατον. Σίγουρα θα είχαν κάποιο χώρο για ηχογραφήσεις μέσα στην Ριζούπολη, ίσως για να ηχογραφεί μόνο η ίδια στην αρχή και μετά το 1935 όλοι μαζί.
Οι πληροφορίες είναι αλληλοσυγκρουόμενες και νομίζω χρίζει περαιτέρου έρευνας το θέμα αυτό.
Τέλος να πω ότι αν ακόμα και το 1932-1933 οι ηχογραφήσεις γίνονται δύο φορές τον χρόνο από μετακεινούμενα ηχοληπτικά συνεργεία τότε οι ηχογραφήσεις του Μπάτη όπως αναφέρει ο Howard είναι του Νοεμβρίου του 1932 και είναι λάθος η προσέγγιση μου. Όμως τότε πότε ηχογραφείται "Το μινόρε του τεκέ" που ηχογραφήθηκε ανάμεσα στα κομμάτια του Μπάτη και του Μάρκου; Είναι του Νοεμβρίου του 1932 ή του Ιουνίου 1933; Επίσης αν ακόμα ίσχυε η πρακτική για ηχογραφήσεις δύο φορές τον χρόνο,θεωρώ ότι έτσι χάνονταν η επικαιρότητα των τραγουδιών. Ποιος θα ήθελε να ακούσει σχεδόν ένα χρόνο μετά , ένα τραγούδι που η θεματολογία του αφορά ένα κοινωνικό γεγονός που συνέβη την προηγούμενη χρονιά; Σίγουρα θα έχανε την επικαιρότητα του μετά από σχεδόν ένα χρόνο όταν κυκλοφρούσε το τραγούδι;
Πολλά τα ερωτήματα και δύσκολες οι απαντήσεις φίλε Κώστα. Τίποτα το δεδομένο.
Σε κάθε περίπτωση όλα υπόκεινται στην κρίση μας και όσα λάθη και να κάνουμε δικαιολογούνται από την χρονική διαφορά των γεγονότων και από την έλλειψη πρωτογενών πηγών.
Την καλημέρα μου και πάλι φίλε.