Χρονολόγηση των πρώτων ηχογραφήσεων του Μ. Βαμβακάρη στην Columbia
Δημοσιεύτηκε: 15 Ιαν 2017 11:51 am
Ένα από τα δυσεπίλυτα προβλήματα που αφορούν τους δίσκους 78 στροφών είναι και η χρονολόγηση των ηχογραφήσεων των τραγουδιών. Η έλλειψη πρωτογενών πηγών οδήγησε τους ερευνητές του Ρεμπέτικου σε εσφαλμένα πολλές φορές αποτελέσματα. Η πρακτική να υπολογίζεται η χρονολόγηση βάσει των αριθμών κυκλοφορίας και όχι βάσει των αριθμών μήτρας οδήγησε σε λάθος εκτιμήσεις.
Από αυτή την σελίδα καταφέραμε να ανατρέψουμε δεδομένα που ίσχυαν για δεκαετίες ολόκληρες.
Το παράδειγμα της ακριβής χρονολόγησης της έναρξης της λογοκρισίας τόσο πριν αλλά και μετά τον πόλεμο είναι η απόδειξη ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που μένουν να ξεκαθαριστούν. (Δες εδώ viewtopic.php?f=81&t=5142)
ΟΙ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΣΤΗΝ COLUMBIA
Ένα από αυτά που πρέπει να απαντηθούν είναι και οι πρώτες εγγραφές του Μάρκου Βαμβακάρη στην εταιρεία Columbia και η χρονολόγηση τους.
Είναι πολύ γνωστό ότι ο Μ.Βαμβακάρης ηχογραφεί στην Columbia μετά τον Γιώργο Μπάτη και τα τραγούδια «Σού΄χει λάχει» και «Μπάτης ο Δερβίσης». Δηλαδή η Columbia εμπιστεύεται πρώτα τα τραγούδια του Μπάτη και κατόπιν εκείνα του Βαμβακάρη.
Ο Συριανός κάνει την εμφάνιση του στην Columbia με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».
Πότε όμως μέσα στο 1933 ο Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά;
Την απάντηση αυτή δεν περίμενα ότι θα την έπαιρνα από έναν μουσικό διαγωνισμό, όταν στην τύχη άνοιξα εφημερίδες εποχής μπας και πέσω σε κάτι που αφορά το αντικείμενο της σελίδας μας.
Όπως έγραψα σε άλλο θέμα (δες εδώ viewtopic.php?f=55&t=5316) η Columbia προφανώς για διαφημιστικούς λόγους διοργάνωσε μουσικό διαγωνισμό στις αρχές του 1933 με χρηματικό έπαθλο. Τα 11 από τα 12 πρώτα, από τα 350 τραγούδια που διαγωνίστηκαν, κυκλοφόρησαν από την Columbia σε δίσκους. Τα τραγούδια που πρώτευσαν και κυκλοφόρησαν ήταν τα παρακάτω:
1) ΚΑΡΔΙΑ ΠΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ-------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
2) ΕΛΑ ΝΑ ΧΟΡΕΨΟΥΜΕ---------ΕΛΕΝΑ ΛΑΜΠΙΡΗ
3) ΣΤΟΝ ΑΡΓΑΛΕΙΟ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
4) ΣΑΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙ----------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
5) ΠΑΛΗΑ ΠΑΤΡΑ-----------------ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΓΚΡΕΚ
6) ΓΛΥΚΕΙΑ ΒΡΑΔΥΑ--------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
7) ΕΛΑ ΛΟΙΠΟΝ-------------------Κ.Δ ΕΛΛΗΝΑ-Γ.ΚΑΜΕΛΗ
8 ) ΣΤΗΝ ΠΑΛΗΑ ΜΟΥ ΓΕΙΤΟΝΙΑ-----------Σ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
9) ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Τ΄ΑΡΓΑΛΕΙΟΥ------------ΔΗΜ.ΡΟΔΙΟΣ
10) ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ Ο ΠΟΝΟΣ---------------ΜΙΜΗΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ
11) ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
12) ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Πως εμπλέκονται αυτά τα τραγούδια με τα τα τραγούδια του Μ.Βαμβακάρη;
Εξηγούμαι αμέσως.
Όλα τα παραπάνω τραγούδια του διαγωνισμού εκτός από ένα (νο 6) κυκλοφόρησαν από την Columbia μερικά νούμερα πριν από τον δίσκο του Μάρκου με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».
Όμως εκείνο που μας ανοίγει το δρόμο για να χρονολογήσουμε με σχετική ακρίβεια τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου στην Columbia είναι το τραγούδι που κατέλαβε την 10η θέση.
Είναι το τραγούδι του Μίμη Αυγερινού, με τους Μ.Θωμάκο και Δ. Ευστρατίου στα φωνητικά, υπό τον τίτλο «Της καρδιάς ο πόνος».
Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι το πρώτο από τα 11 που ηχογραφείται για λογαριασμό της Columbia. Όταν ηχογραφήθηκε πήρε τον αριθμό μήτρας WG-508 και αριθμό κυκλοφορίας DG-314.
Αντίστοιχα το «Εφουμάραμ΄ ένα βράδυ» παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-511 και αριθμό κυκλοφορίας DG-326. Η διαφορά στις μήτρες τους είναι μόλις 3 νούμερα.
Αυτό σημαίνει ότι τα δύο αυτά τραγούδια ηχογραφήθηκαν με διαφορά λίγων ημερών μεταξύ τους.
Πότε όμως ηχογραφήθηκε το τραγούδι του Μ.Αυγερινού που θα μας βοηθήσει να χρονολογήσουμε και τα τραγούδια του Μάρκου;
Σίγουρα μετά τις 17 Μαΐου του 1933 που η Columbia μέσω του τύπου ανακοίνωσε τους νικητές του διαγωνισμού της.
Εδώ τα αποτελέσματα από το Έθνος της 17 Μαΐου 1933
http://srv-web1.parliament.gr/display_d ... =www.in.gr φύλλο 677
Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα και την μετέπειτα ηχογράφηση των τραγουδιών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά στην Columbia ή στα τέλη Μαΐου του 1933 ή μέσα στον Ιούνιο.
Πριν από αυτή την χρονική περίοδο ο Μάρκος δεν είχε καταφέρει να περάσει τραγούδια του στην Columbia.
Ένα ερώτημα που πλανάται και χρήζει απάντησης είναι το αν τα τραγούδια του Μάρκου μπήκαν ψυγείο από την Columbia μέχρι να αποφασίσουν να τα κυκλοφορήσουν.
Κοινή πεποίθηση είναι ότι για μεγάλο διάστημα η Columbia δεν στήριξε τα τραγούδια του Μάρκου σε αντίθεση με την άλλη πλευρά, ODEON-Parlophone, η οποία πίστεψε περισσότερο τα τραγούδια του Βαμβακάρη.
Κοιτώντας τους αριθμούς κυκλοφορίας στα τραγούδια του Μάρκου βγαίνει το συμπέρασμα ότι αυτά παραμείναν για ένα τρίμηνο περίπου στο ψυγείο και όχι παραπάνω.
Το σύνηθες ήταν τα τραγούδια να κυκλοφορούν 1-2 μήνες μετά τις ηχογραφήσεις. Σε κάποιες λίγες περιπτώσεις ίσως και σε μικρότερο διάστημα. Σε κάποιες άλλες πολύ περισσότερο.
Συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι τα τραγούδια του Μάρκου βγήκαν στην κυκλοφορία στο τέλος Καλοκαιριού ή στις αρχές του Φθινοπώρου του 1933.
Έτσι η πεποίθηση ότι τα τραγούδια του Μάρκου άργησαν να κυκλοφορήσουν δεν αντανακλά την πραγματικότητα.
Εδώ θα πρέπει να ειπωθεί και το εξής.
Ενώ φαίνεται οι ODEON-Parlophone να στηρίζουν πρώτοι τα τραγούδια με Μπουζούκια και Μπαγλαμάδες στην πορεία και σε διάστημα περίπου 2 χρόνων τα αγνοούν, μέχρι τις αρχές του 1935 όταν και πλέον οι Μπουζουκομπαγλαμάδες θα αρχίσουν να κυριαρχούν.
Συνολικά η Columbia από τις αρχές του 1933 μέχρι τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο ηχογράφησε περίπου 1.700 τραγούδια για λογαριασμό της. Το αντίστοιχο διάστημα κυκλοφόρησε περίπου 850-900 δίσκους που δείχνει να συμφωνούν με τις ηχογραφήσεις.
Φίλες και φίλοι η προσπάθεια για την ακριβής χρονολόγηση των ηχογραφήσεων δεν σταματάει εδώ. Όταν και όποτε υπάρξουν νέα αποτελέσματα θα τα πληροφορηθείτε πρώτοι από αυτή την σελίδα.
Το επόμενο διάστημα θα ανέβουν πολλά θέματα περί των ηχογραφήσεων των τραγουδιών.
Ένα από αυτά αφορά ρεπορτάζ από περιοδικό της εποχής για φωνογράφηση των εταιρειών ODEON-Parlophone στα τέλη του Αυγούστου 1937 λίγες βδομάδες πριν την έλευση της επιτροπής λογοκρισίας. Από το ρεπορτάζ αυτό επιβεβαιώνεται πλήρως η αποκάλυψη που κάναμε με τον fakk ότι η επιτροπή λογοκρισίας ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1937 και όχι τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς όπως προέκυπτε από την ανακοίνωση των εφημερίδων στα τέλη Νοεμβρίου περί λογοκρισίας των τραγουδιών.
Σύντομα όλα αυτά στις οθόνες σας.
Από αυτή την σελίδα καταφέραμε να ανατρέψουμε δεδομένα που ίσχυαν για δεκαετίες ολόκληρες.
Το παράδειγμα της ακριβής χρονολόγησης της έναρξης της λογοκρισίας τόσο πριν αλλά και μετά τον πόλεμο είναι η απόδειξη ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που μένουν να ξεκαθαριστούν. (Δες εδώ viewtopic.php?f=81&t=5142)
ΟΙ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΣΤΗΝ COLUMBIA
Ένα από αυτά που πρέπει να απαντηθούν είναι και οι πρώτες εγγραφές του Μάρκου Βαμβακάρη στην εταιρεία Columbia και η χρονολόγηση τους.
Είναι πολύ γνωστό ότι ο Μ.Βαμβακάρης ηχογραφεί στην Columbia μετά τον Γιώργο Μπάτη και τα τραγούδια «Σού΄χει λάχει» και «Μπάτης ο Δερβίσης». Δηλαδή η Columbia εμπιστεύεται πρώτα τα τραγούδια του Μπάτη και κατόπιν εκείνα του Βαμβακάρη.
Ο Συριανός κάνει την εμφάνιση του στην Columbia με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».
Πότε όμως μέσα στο 1933 ο Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά;
Την απάντηση αυτή δεν περίμενα ότι θα την έπαιρνα από έναν μουσικό διαγωνισμό, όταν στην τύχη άνοιξα εφημερίδες εποχής μπας και πέσω σε κάτι που αφορά το αντικείμενο της σελίδας μας.
Όπως έγραψα σε άλλο θέμα (δες εδώ viewtopic.php?f=55&t=5316) η Columbia προφανώς για διαφημιστικούς λόγους διοργάνωσε μουσικό διαγωνισμό στις αρχές του 1933 με χρηματικό έπαθλο. Τα 11 από τα 12 πρώτα, από τα 350 τραγούδια που διαγωνίστηκαν, κυκλοφόρησαν από την Columbia σε δίσκους. Τα τραγούδια που πρώτευσαν και κυκλοφόρησαν ήταν τα παρακάτω:
1) ΚΑΡΔΙΑ ΠΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ-------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
2) ΕΛΑ ΝΑ ΧΟΡΕΨΟΥΜΕ---------ΕΛΕΝΑ ΛΑΜΠΙΡΗ
3) ΣΤΟΝ ΑΡΓΑΛΕΙΟ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
4) ΣΑΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙ----------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
5) ΠΑΛΗΑ ΠΑΤΡΑ-----------------ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΓΚΡΕΚ
6) ΓΛΥΚΕΙΑ ΒΡΑΔΥΑ--------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
7) ΕΛΑ ΛΟΙΠΟΝ-------------------Κ.Δ ΕΛΛΗΝΑ-Γ.ΚΑΜΕΛΗ
8 ) ΣΤΗΝ ΠΑΛΗΑ ΜΟΥ ΓΕΙΤΟΝΙΑ-----------Σ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
9) ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Τ΄ΑΡΓΑΛΕΙΟΥ------------ΔΗΜ.ΡΟΔΙΟΣ
10) ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ Ο ΠΟΝΟΣ---------------ΜΙΜΗΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ
11) ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ---------------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
12) ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ------ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Πως εμπλέκονται αυτά τα τραγούδια με τα τα τραγούδια του Μ.Βαμβακάρη;
Εξηγούμαι αμέσως.
Όλα τα παραπάνω τραγούδια του διαγωνισμού εκτός από ένα (νο 6) κυκλοφόρησαν από την Columbia μερικά νούμερα πριν από τον δίσκο του Μάρκου με τα τραγούδια «Εφουμάραμ΄ένα βράδυ» και «Ταξίμ Σερφ».
Όμως εκείνο που μας ανοίγει το δρόμο για να χρονολογήσουμε με σχετική ακρίβεια τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου στην Columbia είναι το τραγούδι που κατέλαβε την 10η θέση.
Είναι το τραγούδι του Μίμη Αυγερινού, με τους Μ.Θωμάκο και Δ. Ευστρατίου στα φωνητικά, υπό τον τίτλο «Της καρδιάς ο πόνος».
Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι το πρώτο από τα 11 που ηχογραφείται για λογαριασμό της Columbia. Όταν ηχογραφήθηκε πήρε τον αριθμό μήτρας WG-508 και αριθμό κυκλοφορίας DG-314.
Αντίστοιχα το «Εφουμάραμ΄ ένα βράδυ» παίρνει τον αριθμό μήτρας WG-511 και αριθμό κυκλοφορίας DG-326. Η διαφορά στις μήτρες τους είναι μόλις 3 νούμερα.
Αυτό σημαίνει ότι τα δύο αυτά τραγούδια ηχογραφήθηκαν με διαφορά λίγων ημερών μεταξύ τους.
Πότε όμως ηχογραφήθηκε το τραγούδι του Μ.Αυγερινού που θα μας βοηθήσει να χρονολογήσουμε και τα τραγούδια του Μάρκου;
Σίγουρα μετά τις 17 Μαΐου του 1933 που η Columbia μέσω του τύπου ανακοίνωσε τους νικητές του διαγωνισμού της.
Εδώ τα αποτελέσματα από το Έθνος της 17 Μαΐου 1933
http://srv-web1.parliament.gr/display_d ... =www.in.gr φύλλο 677
Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα και την μετέπειτα ηχογράφηση των τραγουδιών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης ηχογραφεί για πρώτη φορά στην Columbia ή στα τέλη Μαΐου του 1933 ή μέσα στον Ιούνιο.
Πριν από αυτή την χρονική περίοδο ο Μάρκος δεν είχε καταφέρει να περάσει τραγούδια του στην Columbia.
Ένα ερώτημα που πλανάται και χρήζει απάντησης είναι το αν τα τραγούδια του Μάρκου μπήκαν ψυγείο από την Columbia μέχρι να αποφασίσουν να τα κυκλοφορήσουν.
Κοινή πεποίθηση είναι ότι για μεγάλο διάστημα η Columbia δεν στήριξε τα τραγούδια του Μάρκου σε αντίθεση με την άλλη πλευρά, ODEON-Parlophone, η οποία πίστεψε περισσότερο τα τραγούδια του Βαμβακάρη.
Κοιτώντας τους αριθμούς κυκλοφορίας στα τραγούδια του Μάρκου βγαίνει το συμπέρασμα ότι αυτά παραμείναν για ένα τρίμηνο περίπου στο ψυγείο και όχι παραπάνω.
Το σύνηθες ήταν τα τραγούδια να κυκλοφορούν 1-2 μήνες μετά τις ηχογραφήσεις. Σε κάποιες λίγες περιπτώσεις ίσως και σε μικρότερο διάστημα. Σε κάποιες άλλες πολύ περισσότερο.
Συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι τα τραγούδια του Μάρκου βγήκαν στην κυκλοφορία στο τέλος Καλοκαιριού ή στις αρχές του Φθινοπώρου του 1933.
Έτσι η πεποίθηση ότι τα τραγούδια του Μάρκου άργησαν να κυκλοφορήσουν δεν αντανακλά την πραγματικότητα.
Εδώ θα πρέπει να ειπωθεί και το εξής.
Ενώ φαίνεται οι ODEON-Parlophone να στηρίζουν πρώτοι τα τραγούδια με Μπουζούκια και Μπαγλαμάδες στην πορεία και σε διάστημα περίπου 2 χρόνων τα αγνοούν, μέχρι τις αρχές του 1935 όταν και πλέον οι Μπουζουκομπαγλαμάδες θα αρχίσουν να κυριαρχούν.
Συνολικά η Columbia από τις αρχές του 1933 μέχρι τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο ηχογράφησε περίπου 1.700 τραγούδια για λογαριασμό της. Το αντίστοιχο διάστημα κυκλοφόρησε περίπου 850-900 δίσκους που δείχνει να συμφωνούν με τις ηχογραφήσεις.
Φίλες και φίλοι η προσπάθεια για την ακριβής χρονολόγηση των ηχογραφήσεων δεν σταματάει εδώ. Όταν και όποτε υπάρξουν νέα αποτελέσματα θα τα πληροφορηθείτε πρώτοι από αυτή την σελίδα.
Το επόμενο διάστημα θα ανέβουν πολλά θέματα περί των ηχογραφήσεων των τραγουδιών.
Ένα από αυτά αφορά ρεπορτάζ από περιοδικό της εποχής για φωνογράφηση των εταιρειών ODEON-Parlophone στα τέλη του Αυγούστου 1937 λίγες βδομάδες πριν την έλευση της επιτροπής λογοκρισίας. Από το ρεπορτάζ αυτό επιβεβαιώνεται πλήρως η αποκάλυψη που κάναμε με τον fakk ότι η επιτροπή λογοκρισίας ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1937 και όχι τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς όπως προέκυπτε από την ανακοίνωση των εφημερίδων στα τέλη Νοεμβρίου περί λογοκρισίας των τραγουδιών.
Σύντομα όλα αυτά στις οθόνες σας.