Βλάχικο χασάπικο (Ι. Σχίζας)
Δημοσιεύτηκε: 18 Δεκ 2016 12:22 am
Δημοσιεύω την παρτιτούρα ενός καταπληκτικού οργανικού του Ιερόθεου Σχίζα. Πιστεύω πως είναι μια αρκετά ακριβής αποτύπωση της αρχικής ηχογράφησης με εξαίρεση κάποιων λίγων -εξαιρετικά θολών- σημείων, τα οποία συμπληρώθηκαν εμπειρικά/θεωρητικά. Eυχαριστώ τον Άγγελο που κατέγραψε το μέρος της κιθάρας.
Τα όργανα που ακούγονται στην πρώτη εκτέλεση είναι:
2 μαντολίνα (σε στάνταρ κούρδισμα, G-D-A-E)
1 μαντόλα (octave mandolin, σε άγνωστο κούρδισμα αν και η δική μου πρόταση είναι Gb-Db-Ab-Eb, δηλαδή μισό τόνο κάτω από το σύνηθες κούρδισμα αυτού του τύπου της μαντόλας)
2 κιθάρες (σε στάνταρ κούρδισμα, E-A-D-G-B-E)
Επιπροσθέτως, όλα τα όργανα είναι κουρδισμένα περίπου μισό τόνο κάτω. Έτσι, ενώ τα όργανα παίζουν από ΜΙ αυτό που ακούγεται είναι περίπου MIb. Με άλλα λόγια, αν κάποιος ήθελε να παίξει παράλληλα με την πρώτη ηχογράφηση, χρησιμοποιώντας τα ίδια όργανα, θα έπρεπε να κουρδίσει τα μαντολίνα σε Gb-Db-Ab-Eb, τη μαντόλα πιθανότατα σε F-C-G-D (βολεύουν εξαιρετικά οι θέσεις όταν η μαντόλα είναι κουρδισμένη μισό τόνο κάτω, σε σχέση με το μαντολίνο) και τις κιθάρες σε Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb.
Τα μαντολίνα είναι τόσο πολύ "δεμένα" μεταξύ τους που αν δεν υπήρχαν σημεία όπως τα μέτρα 55-56, όπου συμβαίνει μια μικρή διαφοροποίηση, δεν θα πίστευε κανείς ότι ακούει δύο μαντολίνα κι όχι ένα.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις κιθάρες. Μέτρα όπως το 73 (προσέξτε το βιαστικό τονισμό στα καντίνια, είναι από τη δεύτερη κιθάρα) ή το 125 (η μία κιθάρα παίζει μπασογραμμή και η άλλη συνεχίζει με καντίνια στις άρσεις) προδίδουν ότι πρόκειται για δύο κιθάρες κι όχι για μία. Στην παρτιτούρα ωστόσο καταγράφουμε μόνο τη μία κιθάρα καθώς είναι πολύ δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί πλήρως το τι ακριβώς παίζει η δεύτερη κιθάρα. Πιθανολογούμε ότι παίζει ακόρντα στη μεσαιο-ψηλή περιοχή του οργάνου αφού διακρίνονται κάποιες ψηλές νότες που είναι αδύνατο να παίχτηκαν από την πρώτη κιθάρα. Ωστόσο είναι μυστήριο το τι παίζει στα ισχυρά σημεία του μέτρου. Μπορεί βέβαια να μην παίζει καθόλου μπάσα και να τονίζει μόνο τις άρσεις.
Όσον αφορά τη μαντόλα, τέλος, πιστεύω πως αυτός που παίζει στην ηχογράφηση είναι απίστευτος μουσικός. Τα πράγματα που κάνει αποκαλύπτουν το εύρος της αντίληψής του (π.χ. η κίνηση της μαντόλας στα μέτρα 26-27 σε σχέση με αυτό που παίζουν τα μαντολίνα την ίδια στιγμή). Πραγματικά, είναι κρίμα που δεν υπάρχει μια πιο καθαρή εκδοχή του κομματιού για να ακούσουμε τη μαντόλα σε όλο της το μεγαλείο.
Καλή μελέτη σε όσους το τολμήσουν. Κι αν υπάρχουν απορίες ή προτάσεις για διόρθωση σημείων, γράψτε ελεύθερα.
Τα όργανα που ακούγονται στην πρώτη εκτέλεση είναι:
2 μαντολίνα (σε στάνταρ κούρδισμα, G-D-A-E)
1 μαντόλα (octave mandolin, σε άγνωστο κούρδισμα αν και η δική μου πρόταση είναι Gb-Db-Ab-Eb, δηλαδή μισό τόνο κάτω από το σύνηθες κούρδισμα αυτού του τύπου της μαντόλας)
2 κιθάρες (σε στάνταρ κούρδισμα, E-A-D-G-B-E)
Επιπροσθέτως, όλα τα όργανα είναι κουρδισμένα περίπου μισό τόνο κάτω. Έτσι, ενώ τα όργανα παίζουν από ΜΙ αυτό που ακούγεται είναι περίπου MIb. Με άλλα λόγια, αν κάποιος ήθελε να παίξει παράλληλα με την πρώτη ηχογράφηση, χρησιμοποιώντας τα ίδια όργανα, θα έπρεπε να κουρδίσει τα μαντολίνα σε Gb-Db-Ab-Eb, τη μαντόλα πιθανότατα σε F-C-G-D (βολεύουν εξαιρετικά οι θέσεις όταν η μαντόλα είναι κουρδισμένη μισό τόνο κάτω, σε σχέση με το μαντολίνο) και τις κιθάρες σε Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb.
Τα μαντολίνα είναι τόσο πολύ "δεμένα" μεταξύ τους που αν δεν υπήρχαν σημεία όπως τα μέτρα 55-56, όπου συμβαίνει μια μικρή διαφοροποίηση, δεν θα πίστευε κανείς ότι ακούει δύο μαντολίνα κι όχι ένα.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις κιθάρες. Μέτρα όπως το 73 (προσέξτε το βιαστικό τονισμό στα καντίνια, είναι από τη δεύτερη κιθάρα) ή το 125 (η μία κιθάρα παίζει μπασογραμμή και η άλλη συνεχίζει με καντίνια στις άρσεις) προδίδουν ότι πρόκειται για δύο κιθάρες κι όχι για μία. Στην παρτιτούρα ωστόσο καταγράφουμε μόνο τη μία κιθάρα καθώς είναι πολύ δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί πλήρως το τι ακριβώς παίζει η δεύτερη κιθάρα. Πιθανολογούμε ότι παίζει ακόρντα στη μεσαιο-ψηλή περιοχή του οργάνου αφού διακρίνονται κάποιες ψηλές νότες που είναι αδύνατο να παίχτηκαν από την πρώτη κιθάρα. Ωστόσο είναι μυστήριο το τι παίζει στα ισχυρά σημεία του μέτρου. Μπορεί βέβαια να μην παίζει καθόλου μπάσα και να τονίζει μόνο τις άρσεις.
Όσον αφορά τη μαντόλα, τέλος, πιστεύω πως αυτός που παίζει στην ηχογράφηση είναι απίστευτος μουσικός. Τα πράγματα που κάνει αποκαλύπτουν το εύρος της αντίληψής του (π.χ. η κίνηση της μαντόλας στα μέτρα 26-27 σε σχέση με αυτό που παίζουν τα μαντολίνα την ίδια στιγμή). Πραγματικά, είναι κρίμα που δεν υπάρχει μια πιο καθαρή εκδοχή του κομματιού για να ακούσουμε τη μαντόλα σε όλο της το μεγαλείο.
Καλή μελέτη σε όσους το τολμήσουν. Κι αν υπάρχουν απορίες ή προτάσεις για διόρθωση σημείων, γράψτε ελεύθερα.