ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
Αρχίζω μία νέα μακριά σειρά δημοσιεύσεων ειδικά για τη βασική θεωρία της μουσικής στην οποία μπορεί ο καθένας να προσθέσει σύμβολα, φωτογραφίες, άλλα αρχεία και θεωρητικές επεξηγήσεις όπου κρίνεται πως αυτά βοηθούν σε περαιτέρω ανάπτυξη και κατανόηση της βασικής θεωρίας, αλλά εδώ οφείλω να πω πως έχω ήδη προδιαγεγραμμένη σειρά παρουσίασης την οποία θα ακολουθήσω.
Αν προκύπτουν απορίες, ερωτήσεις κ.λπ. μπορούν να διατυπώνονται με αναφρά (quote) στις σχετικές δημοσιεύσεις και θα γίνει κάθε προσπάθεια να απαντώνται σύντομα.
Η σειρά θα χωριστή σε ενότητες δημοσιεύσεων εκ των οποίων η πρώτη αναφέρεται στα μουσικά σύμβολα.
Για αυτό το λόγο παρακαλώ τη διαχείριση να δημιουργήσει στην κατηγορία "Μουσική Θεωρία" μία νέα υποκατηγορία ανεξάρτητη από τις τρείς ήδη υπάρχουσες ήτοι, "Παρτιτούρες", "Βιβλία" & "Πρακτικά Βοηθήματα", καθώς η "θεωρία της μουσικής" είναι σύνολο θεωρητικών επιστημών και κατηγοριοποιείται σε πολλές επί μέρους "υποκατηγορίες" που καθ' εαυτές συνιστούν αυτοτελείς και πολύ μεγάλες περιοχές θεωρητικών σπουδών όπως "Βασική Θεωρία", "Αρμονία", "Αντίστιξη", "Ενορχήστρωση", "Σύνθεση", "Αρχαία Ελληνική Θεωρία", "Ανατολική Θεωρία", κ.ο.κ. και είναι δέον αυτές οι υποκατηγορίες να δημιουργηθούν από τώρα. Η παρούσα υποκατηγορία τοποθετείται ιεραρχικά στην κατηγορία "Δ. ΣΥΖΗΤΗΣΗ", με τίτλο "Βασική Θεωρία", αλλά δεν είναι δυνατόν να φανεί πως είναι υποκατηγορία και όχι "νέο θέμα", καθώς για την ώρα κάνω αυτή τη δημοσίευση σαν "νέο θέμα" με τον μόνο διαθέσιμο τρόπο που έχω σαν χρήστης, αλλά που για τον σκοπό μου δεν είναι ο σωστός τρόπος ιεραρχικά επί του παρόντος.
Εντός της ιεραρχίας της "Βασικής Μουσικής Θεωρίας" μπορεί να μεταφερθεί η παρούσα ενότητα δημοσιεύσεων που αναφέρεται στα "Μουσικά Σύμβολα" και έχει τον τίτλο "ΜΕΡΟΣ 1 – ΣΥΜΒΟΛΑ"
.
Ευχαριστώ
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
1 ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ-ΜΕΡΟΣ 1.1 – ΣΥΜΒΟΛΑ-ΓΡΑΜΜΕΣ-(lines)
2 ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ-ΜΕΡΟΣ 1.2-ΣΥΜΒΟΛΑ-ΚΛΕΙΔΙΑ1 - (clefs 1)
3 ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ-ΜΕΡΟΣ 1.2 ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΛΕΙΔΙΩΝ- ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΣΟΛ (clefs 2)
4 ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ-ΜΕΡΟΣ 1.2 ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΛΕΙΔΙΩΝ- ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΑ (clefs 2)
5 ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ ΚΛΕΙΔΙΑ
6 ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 3 - ΧΡΟΝΙΚΕΣ/ΡΥΘΜΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΝΟΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΥΣΕΩΝ
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX
ΜΕΡΟΣ 1 – ΣΥΜΒΟΛΑ
(title reserved for upgrading to generic thread title)
Οι δημοσιεύσεις που ακολουθούν χωρίζονται σε οικογένειες μουσικών συμβόλων (μέρη) με ιδιαίτερα ονόματα π.χ. η πρώτη δημοσίευση αφορά τα γραμμικά μουσικά σύμβολα και έχει τον τίτλο "1 ΓΡΑΜΜΕΣ". Οι δημοσιεύσεις αριθμούνται σε σειρά 1, 2, 3, κ.λπ. και το περιεχόμενό τους σε δεκαδική αρίθμηση 1.1, 1.2, 1.3 ή 3.5, 4.1, 8.7 ή όπως αλλιώς θα προκύψουν.
Προσπαθώ να τηρήσω μία ιεραρχία παρουσίασης που να διευκολύνει την εκμάθηση/απομνημόνευση αυτών των συμβόλων και δίνω γραπτές εξηγήσεις για τη χρήση τους και την ονοματολογία των όρων πρώτα σε ελληνικά, μετά σε αγγλικά και όπου κρίνεται απαραίτητο και σε άλλες γλώσσες.
1. ΓΡΑΜΜΕΣ
ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ
1. 1 Πεντάγραμμο - (staff)
Το πεντάγραμμο είναι η βασική πλεγματική βάση της μουσικής σημειολογίας όπου τα σύμβολα τοποθετούνται. Οι πέντε γραμμές και τα τέσσαρα ενδιάμεσα διαστήματα αντιστοιχούν σε τονικά ύψη της διατονικής κλίμακας. Ποιο ακριβώς τονικό ύψος εννοείται σε κάθε περίπτωση καθορίζεται από την χρήση ενός κλειδιού ή «γνώμονα».
1. 2 Βοηθητικές Γραμμές - (ledger lines)
Οι βοηθητικές γραμμές επεκτείνουν το πεντάγραμμο σε τονικά ύψη που βρίσκονται πάνω ή κάτω από την φυσική έκτασή του. Τέτοιες βοηθητικές γραμμές τοποθετούνται (σε έννοια βάθους) πίσω από τις κεφαλές των νοτών και επεκτείνονται σε μικρές αποστάσεις εκατέρωθεν των κεφαλών. Πολλαπλές παράλληλες βοηθητικές γραμμές μπορούν να χρησιμοποιούνται όταν είναι αναγκαίο να δοθούν τονικά ύψη ακόμα ψιλότερα ή χαμηλότερα των φυσικών ορίων του πενταγράμμου.
1. 3 (διαχωριστική) Γραμμή Μέτρου – (Bar line)
Αυτές οι γραμμές διαχωρίζουν ολόκληρα μουσικά μέτρα ιδίας χρονικής και ρυθμικής αξίας και ποσότητας/ποιότητας σύμφωνα με τον κλασματικό αριθμό (βλέπε πιο κάτω) που υποδηλώνει τον ρυθμό ή χρόνο (tempo) στην αρχή ενός κομματιού. Σε περιπτώσεις που το κομμάτι αρχίζει με ανάκρουση (levare), διαχωρίζουν επίσης το αρχικό ελλιπές μέτρο από τα υπόλοιπα. Οι γραμμές μέτρου επεκτείνονται καθέτως όταν πρόκειται να ενώσουν πολλά πεντάγραμμα σε ορισμένους τύπους μουσικής όπως μουσική για πληκτροφόρα όργανα, άρπα, ή γενικές παρτιτούρες διευθυντών ορχήστρας. Σε άλλες περιπτώσεις όπως σε παρτιτούρες παλιάς φωνητικής μουσικής οι γραμμές μέτρου συνηθίζεται να παραλείπονται τελείως.
1. 4 Διπλή Γραμμή Μέτρου - (Double Bar Line)
Αυτές οι γραμμές χρησιμοποιούνται για να διαχωρίσουν δύο διαφορετικές και ολοκληρωμένες ενότητες (τμήματα) της μουσικής. Επίσης τοποθετούνται πριν μία αλλαγή στον οπλισμό ενός κομματιού και κατά συνέπεια της τονικότητας.
1. 5 Διπλή Έντονη Γραμμή Μέτρου - (double bar bold line)
Αυτές οι γραμμές δηλώνουν το τέλος ενός κομματιού, μίας κινήσεως ή μίας συνθέσεως σε πολλές κινήσεις (π.χ. μίας σουίτας).
1. 6 Διακεκομμένη Γραμμή Μέτρου - (Dotted barline)
Αυτή η γραμμή υποδιαιρεί μεγάλα σε μήκος και πολύπλοκα μέτρα (π.χ. τα δικά μας 9/4 και 9/8 για ζεϊμπέκικα και καρσιλαμάδες), σε μικρότερα τμήματα για ευκολία ανάγνωσης και συνήθως σύμφωνα με τις φυσικές ρυθμικές υποδιαιρέσεις και ομαδοποιήσεις των νοτών.
1. 7 (τετράγωνη)Αγκύλη - (bracket)
Ενώνει δύο ή περισσότερα πεντάγραμμα (ανεξάρτητες μελωδικές γραμμές/ομοιογενή όργανα, π.χ. ξύλινα πνευστά) που ηχούν ταυτόχρονα. Επίσης ανεξάρτητες ανδρικές/γυναικείες φωνές σε μία χορωδία ή άλλου τύπου σύνολο, καθώς και διαφορετικά πεντάγραμμα για ένα μόνο πολυφωνικό όργανο όπως πιάνο, άρπα, αρμόνιο, ακορντεόν, λαούτο θεόρβη κ.λπ.
1. 8 (καμπυλωτή αγκύλη)Ζεύγος ή Δεσμός - (Brace)
Χρήση παραπλήσια με αυτήν του προηγούμενου συμβόλου. Ενώνει δύο ή περισσότερες γραμμές μουσικής που ηχούν ταυτόχρονα όπως στα παραπάνω πολυφωνικά όργανα ή και σε διάφορα κρουστά καθορισμένου τονικού ύψους όπως ξυλόφωνο, μεταλλόφωνο, βιμπράφωνο, κ.λπ. Το σχέδιο μπορεί να διαφέρει μερικές φορές εξαρτώμενο από τα όργανα σε χρησιμοποίηση.
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX
ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 2 - ΚΛΕΙΔΙΑ ή ΓΝΩΜΟΝΕΣ - (Clefs) ΠΡΟΚΑΤΑΡΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΑΓΓΛΟΦΩΝΗΣ, ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΗΣ & ΛΑΤΙΝΟΦΩΝΗΣ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ:
Τα κλειδιά (γνώμονες) καθορίζουν το τονικό ύψος των νοτών, το εύρος της μουσικής εκτάσεως και τις ηχητικές συχνότητες των τονικών υψών μετρούμενες σε hertz, ή την υφή (tessitura) του πενταγράμμου πάνω στο οποίο τοποθετούνται. Ένα κλειδί είναι συνήθως το σύμβολο που τοποθετείται στην πιο αριστερή θέση του πενταγράμμου (το πρώτο σύμβολο).
Πρόσθετα κλειδιά μπορούν να εμφανιστούν στη μέση ενός πενταγράμμου ώστε να δείχνουν ένα ιδιαίτερο τμήμα της εκτάσεως ενός οργάνου ή φωνής για όργανα ή φωνές με πολύ ευρύ φάσμα εκτάσεως. Στην παλαιά μουσική γραφή ένα κλειδί μπορούσε να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε γραμμή ή διάστημα του πενταγράμμου. Σήμερα οι πρακτικές έχουν κατά το μάλλον ή ήττον απλοποιηθεί/βελτιωθεί.
Ένα κλειδί τοποθετημένο σε μία οποιαδήποτε γραμμή δηλώνει το όνομα και το τονικό ύψος των νοτών αυτής της γραμμής. Αυτή η γραμμή χρησιμοποιείται σαν σημείο αναφοράς μέσω του οποίου τα ονόματα και τονικά ύψη των νοτών στις άλλες γραμμές και διαστήματα του πενταγράμμου μπορούν να καθοριστούν.
Στη σύγχρονη μουσική γραφή χρησιμοποιούνται τρείς κύριοι τύποι κλειδιών, αυτοί του ΦΑ, ΝΤΟ και ΣΟΛ. Ο κάθε τύπος κλειδιού αναθέτει μία νότα αναφοράς στη γραμμή στην οποία τοποθετείται (κλειδώνει το πεντάγραμμο σε αυτή τη νότα).
Τα συνήθη κλειδιά του Σολ (2η γραμμή) και του ΦΑ (4η γραμμή) τοποθετούνται αντίστοιχα σαν σοπράνο (πρίμο) και μπάσο κλειδί σε ανάλογα πεντάγραμμα για το μεγαλύτερο μέρος χρήσεως της σύγχρονης μουσικής γραφής.
παράδειγμα 1 (ονόματα & τονικά ύψη νοτών)
Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
(Κλειδιά - συνεχίζεται)
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX
ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΛΕΙΔΙΩΝ[/u]
Ανακεφαλαιώνοντας τα κλειδιά δίνω μερικές φωτογραφίες από άλλον ιστότοπο εφ' όσον δεν είναι όλες οι περιπτώσεις δυνατές στο Sibelius (αλλά θα το ξαναψάξω). Οι εξηγήσεις είναι εύκολες και δεν χρειάζονται πολλά σχόλια:
Οι δέκα πιο πιθανές τοποθετήσεις στο πεντάγραμμο:
Από τις 10 παραπάνω πιθανότητες στην περίπτωση της σύγχρονης γραφής χρησιμοποιούνται ευρέως μόνο οι ακόλουθες τέσσερες και τα κλειδιά του Σολ και Φα (πρίμο και μπάσο) είναι σε καθημερινή χρήση και απαραίτητο να εξοικειώνεται κάποιος με τη γραφή τους από πολύ νωρίς.
Ακολουθεί μία παράθεση όλων των κλειδιών στην κανονική θέση που βρίσκονται στο πεντάγραμμο και αναφέρονται ονόματα οργάνων που τα χρησιμοποιούν στη γραφή τους. Ένας αστερίσκος (*) δίπλα από το όνομα μερικών από αυτά δηλώνει πως αυτά τα κλειδιά δεν βρίσκονται σε κοινή χρήση.
-------
ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΣΟΛ
Πρίμο κλειδί - (κλειδί του Σολ 4)
Όταν τοποθετείται στη δεύτερη γραμμή λέγεται πρίμο κλειδί και είναι το κοινότερο κλειδί της μουσικής γραφής και το μόνο από τα κλειδιά του Σολ σε χρήση σήμερα. Οι έννοιες "κλειδί του Σολ" και "πρίμο κλειδί" έχουν στην πορεία της ιστορίας ταυτιστεί. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τη γραφή μίας ψιλής ή προ-εφηβικής φωνής.
Μερικά από τα όργανα που το χρησιμοποιούν αποκλειστικά (τα πιο πολλά) ή σε συνδυασμούς με άλλα κλειδιά είναι:
Φλάουτο Πίκολο - (με 8 στην κορυφή)
Σοπρανίνο ρεκόρντερ - (με 8 στην κορυφή)
Σοπράνο ρεκόρντερ - (με 8 στην κορυφή)
Άλτο ρεκόρντερ
Τενόρο ρεκόρντερ
Κιθάρα - (με 8 στην βάση)
Μαντολίνο
Βιολί
Φλάουτο
Όμποε
Αγγλικό κόρνο
Μπαγκπάϊπ (ασκομαντούρα)
όλα τα κλαρινέτα
όλα τα σαξόφωνα
Κόρνο σε Φα (Γαλλικό)
Τρομπέτα
Κορνέτα
Βιμπράφωνο
Ξυλόφωνο
Ευφώνιο - (με 8 στην βάση)
Βαρύτονο κόρνο - (με 8 στην βάση)
Επίσης σε συστήματα δύο πενταγράμμων γράφεται στο πάνω πεντάγραμμο για πληκτροφόρα όργανα και άρπα.
Αρκετές φορές χρησιμοποιείται ( σε συνδυασμό με τενόρο Ντο κλειδί) για να γραφούν οι ψιλές εκτάσεις οργάνων όπως Βιολοντσέλλο, Φαγκότο, Τρομπόνι και Κοντραμπάσο.
Η βιόλα το χρησιμοποιεί σε πολύ σπάνειες περιπτώσεις, εκτός αν πρόκειτα για τα πρίμα όργανα της οικογένειας Viola da gamba, Viola d' amore etc.
Χρησιμοποιείραι επίσης για τις ανθρώπινες φωνές
Σοπράνο,
Μέτζο Σοπράνο,
Άλτο
Τενόρο - (με 8 στην βάση)
-------
Γαλλικό κλειδί * (Σολ 4)
Όταν το κλειδί του Σολ τοποθετείται στην πρώτη γραμμή λέγεται Γαλλικό κλειδί ή κλειδί Γαλλικού βιολιού.
Χρησιμοποιήθηκε στη μουσική του Γαλλικού μπαρόκ αλλά σήμερα είναι εκτός χρήσεως.
(Κλειδιά - συνεχίζεται)
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX
ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΑ
ΜΠΑΣΟ ΚΛΕΙΔΙ (ΦΑ 3)
Όταν το κλειδί του ΦΑ (Φα 3) τοποθετείται στην τέταρτη γραμμή ονομάζεται μπάσο κλειδί. Είναι το μόνο κλειδί του Φα σε χρήση σήμερα και έτσι οι έννοιες "κλειδί του Φα" και "Μπάσο κλειδί" ταυτίζονται.
Αυτό το κλειδί χρησιμοποιείται για Βιολοντσέλο, Ευφώνιο, κοντραμπάσο, μπάσο κιθάρα, Φαγκότο, κόντρα-φαγκότο, τρομπόνι, βαρύτονο κόρνο, τούμπα, κλασικά τύμπανα, και επίσης για τη χαμηλότερη έκταση του κόρνου και για τις ανθρώπινες ανδρικές φωνές του Βαρύτονου και του Μπάσου. Η φωνή του Τενόρου γράφεται σε αυτό το κλειδί με τις ουρές προς τα πάνω όπου ο Τενόρος και ο Μπάσος (με τις ουρές προς τα κάτω) χρησιμοποιούν το ίδιο κλειδί, (σε κλειστά συστήματα δύο πενταγράμμων με τις γυναικείες φωνές στο πάνω πεντάγραμμο).
Το μπάσο κλειδί είναι το κάτω κλειδί σε τέτοια συστήματα για πληκτροφόρα και για άρπα, αλλά επίσης μπορεί να γράφεται σαν μεσαίο κλειδί σε συστήματα τριών πενταγράμμων για ειδικές περιπτώσεις οργάνων με τεράστια έκταση όπως το εκκλησιαστικό όργανο που απαιτεί ένα έξτρα μπάσο κλειδί για καταγραφή των νοτών που παίζονται με τα πόδια (pedals).
Το κοντραμπάσο, κόντρα-φαγκότο και ηλεκτρική μπάσα κιθάρα ηχούν μία οκτάβα χαμηλότερα από εκεί που γράφονται, επομένως δέον να προστίθεται το νούμερο "8" στη βάση αυτού του κλειδιού.
Μπάσο κλειδί με 8 στη βάση (Γραμμένο Φα 3 ακούγεται σαν Φα 2) Μπάσο κλειδί (νορμαλ συνήθες) (Φα 3) Βαρύτονο κλειδί - (ΦΑ 3)
Όταν το κλειδί του ΦΑ τοποθετείται στην τρίτη γραμμή λέγεται βαρύτονο κλειδί.
Χρησιμοποιείτο κυρίως στην εποχή του Μπαρόκ (ιδίως στη Γαλλική μουσική) για το αριστερό χέρι πληκτροφόρων οργάνων, όπως τσέμπαλο, Βέρτζιναλ κ.α.
Επίσης και για την ανδρική βαρύτονη φωνή.
Η χρήση του έχει εκλείψει σχεδόν παντελώς σήμερα.
Υπό-Βάσιμο - (ΦΑ 3)
Όταν το κλειδί του ΦΑ τοποθετείται στην πέμπτη γραμμή λέγεται υπο-βάσιμο και είναι το ίδιο (στις ονομασίες των νοτών) όπως το πρίμο κλειδί Σολ με τις συχνότητες μεταφερμένες δύο οκτάβες χαμηλότερα. (δηλαδή η πέμπτη γραμμή στο κλειδί του ΣΟΛ δηλώνει το ύψος Φα 5, ενώ στην προκειμένη περίπτωση ή ίδια γραμμή δηλώνει το ύψος Φα 3).
Το κλειδί χρησιμοποιήθηκε από συνθέτες όπως οι Όγκεκεμ και Σουλτζ για γραφή πολύ χαμηλών συχνοτήτων και έκανε κάπως αργά την εμφανησή του στη μουσική του Μπαχ (βλέπε "Μουσική Προσφορά") και άλλων.
Σήμερα και αυτό επίσης έχει καταργηθεί.
(Κλειδιά - συνεχίζεται)
- socrates
- More than 150 posts user.
- Δημοσιεύσεις: 438
- Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
- Τοποθεσία: the other side of nowhere
Re: ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ - GENERAL INDEX
ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ ΚΛΕΙΔΙΑ - ΜΕΡΙΚΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ
Από όλα τα κλειδιά που παρουσιάστηκαν ως τώρα, τα τελείως απαραίτητα για τη σπουδή της βασικής θεωρίας είναι αυτά του ΣΟΛ της δεύτερης γραμμής και του ΦΑ της τέταρτης γραμμής και η μελέτη και εξοικείωση μαζί τους δέον να αρχίζει από τα πρώτα μαθήματα θεωρίας (αν και συνήθως αρχίζει μόνο με ένα κλειδί ΣΟΛ ή ΦΑ εξαρτώμενο από το όργανο που πρακτικά σπουδάζει κάποιος, λ.χ. ένας τσελίστας αρχίζει να εξοικειώνεται με το κλειδί του ΦΑ αρχικά και με τον ίδιο τρόπο ένας φλαουτίστας ή βιολιστής εξοικειώνεται αρχικά με το κλειδί του ΣΟΛ, αλλά για έναν πιανίστα δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα επιλογής γιατί το όργανο αυτό χρησιμοποιεί και τα δύο αυτά κλειδιά για τη γραφή του. Χαρακτηριστική επίσης είναι και η περίπτωση οργάνων όπως η βιόλα που απαιτούν εξ' αρχής την εξοικείωση με το κλειδί του ΝΤΟ της τρίτης γραμμής, που δεν εφαρμόζεται στα πρώτα στάδια θεωρητικής σπουδής).
Σε κάπως αργότερο στάδιο κατάρτισης, τα εύχρηστα κλειδιά του ΝΤΟ τρίτης και τέταρτης γραμμής γίνονται επίσης απαραίτητα.
Το θέμα όλων των παραπάνω κλειδιών δεν έχει εξαντληθεί τελείως αλλά έχει νομίζω καλυφθεί επαρκώς για τις ανάγκες κατάρτισης της βασικής θεωρίας της μουσικής, είτε σε αυτήν την ενότητα, είτε στις παράλληλες δημοσιεύσεις ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 1
και ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ 2.
Οι υπόλοιπες χρήσεις κλειδιών αναφέρονται σε πιο εξειδικευμένα θέματα όπως, παλαιά σημειολογία, οργανογνωσία, αντίστιξη κ.λπ. και δεν είναι σκόπιμο να γίνει αναφορά σε αυτές τις θεωρητικές περιοχές και σε εφαρμογές τέτοιων κλειδιών στην παρούσα ενότητα.
Η "Βασική Θεωρία-Μέρος 1-Σύμβολα" συνεχίζεται με την παρουσίαση συμβόλων για τις χρονικές/ρυθμικές αξίες της μουσικής ανεξαρτήτως τονικού ύψους ή και σε συνδυασμό με το τονικό ύψος σε ακόλουθη δημοσίευση και επίσης στη δημοσίευση που θα ακολουθήσει σαν συγκριτική παρουσίαση δύο συστημάτων γραφής, αυτών του πενταγράμμου και της ταμπλατούρας. Θεωρώ απαραίτητη την προσθήκη μίας τέτοιας σύγκρισης σ' αυτό το σχετικά αρχικό σημείο της βασικής θεωρίας.