ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)
Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβ 2016 08:09 pm
ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΩΝ
ΠΗΓΗ: Βλέπε μερικά ποστς πιο κάτω.
Δεν βρήκα ηχογράφηση αυτού του κομματιού στη βάση δεδομένων, αλλά όποιος νομίζει πως υπάρχει μπορεί να με βοηθήσει. Έχω κάνει αυτή την καταγραφή (απ' όσο θυμάμαι) από τη συλλογή βινυλίου που εξέδωσε η "Εταιρία για Διάδοση της Εθνικής Μουσικής" στη δεκαετία του 1980. Άλλα στοιχεία δεν διαθέτω και το χειρόγραφό μου αναφέρει μόνο τον τίτλο και υποθέτω πως το μετέγραψα στην αρχική τονικότητα.
Έχω ξαναδημοσιεύσει αυτόν τον καρσιλαμά στην παλιά σελίδα για βιολί και κιθάρα. Τώρα αποφάσισα να προσθέσω λίγες οδηγίες για το δοξάρι (legato, etc.) καθώς επίσης και ταμπλατούρες για μαντολίνο και τρίχορδο μπουζούκι (ή άλλο 3χορδο όργανο με ανάλογο κούρντισμα) και να τον κάνω προσβάσιμο και για φλάουτο με ράμφος ή ανάλογο πνευστό.
Το κομμάτι εξελίσσεται σε τρείς διπλές (επαναλαμβανόμενες) δομικές ενότητες A, B, C οι οποίες παίζονται εξ' ολοκλήρου για τρείς συνεχείς φορές και στο τέλος προστίθεται για κλείσιμο η ενότητα A.
Η ενότητα A χρησιμοποιεί την κλίμακα ΝΤΟ ματζόρε εξ' ολοκλήρου, ενώ η B, και C το τονικό κέντρο ΡΕ σε τροπικότητα χιτζάζ, αλλά σημειώνω την ενότητα C σε ΝΤΟ για αποφυγή πολλών σημείων αλλοιώσεως. Η εν λόγω μετατροπία (τονικού κέντρου και τρόπου) είναι μία από τις πιο συχνές στην παραδοσιακή μας μουσική (ιδίως τη νησιώτικη και Μικρασιατική) και ακούγεται απολύτως φυσική. Ο τροπικός και τονικός μηχανισμός που την επεξηγεί είναι θεωρητικό θέμα που δεν είναι δυνατόν μα συμπεριληφθεί στις πρακτικές κυρίως σημειώσεις που δίνονται εδώ.
Ως συνήθως η εναρμόνιση είναι απλή άποψη/πρόταση και εννοείται πάντα για κλασσική κιθάρα, αλλά και με πένα δεν είναι δύσκολο να ακολουθηθεί).
Το κομμάτι δίνεται σε δύο συνεχείς δημοσιεύσεις ώστε να συμπεριληφθούν οι τρείς πρόσθετες παρτιτούρες/ταμπλατούρες.
Υπάρχει νομίζω ένα ανώτατο όριο 5 επισυνάψεων για κάθε δημοσίευση (?)
Οι τεχνικές σημειώσεις ακολουθούν μετά τα συνημμένα.
Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Οι παρακάτω παρατηρήσεις δίνονται όχι μόνο γι' αυτό το κομμάτι, αλλά ισχύουν σαν γενικές παρατηρήσεις στο μεγαλύτερο μέρος για πολλά κομμάτια που θα ανεβάσω σιγά-σιγά σε μορφές και ταμπλατούρες για διάφορα όργανα. Αν κάποια ταμπλατούρα για συγκεκριμένο έγχορδο με τάστα απουσιάζει (π.χ. κιθάρα σε μονοφωνία, κιθάρα με δάχτυλα, 4χορδο μπουζούκι κ.λπ) και είναι επιθυμητή για κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι, μπορεί να ζητηθεί στην ανάλογη δημοσίευση και θα προσπαθήσω να ικανοποιήσω το αίτημα.
Το παρόν κομμάτι στη μορφή που είναι γραμμένο για βιολί μπορεί να παιχθεί χωρίς καμία πρόσθετη δυσκολία ή ανάγκη για μετατονισμό, από πλάγιο φλάουτο και φλάουτο με ράμφος (ευθύαυλο) σε ΝΤΟ1. Για φλάουτο με ράμφος σε ΦΑ είναι επίσης δυνατό να παιχθεί όπως είναι γραμμένο, χωρίς αλλαγή τονικότητας, αλλά για τις ενότητες B & C πρέπει να μεταφέρει όλες τις νότες μία οκτάβα ψιλότερα για καλύτερο άκουσμα και πιο φυσικό παίξιμο. Επίσης, η παρτιτούρα του βιολιού μπορεί να παιχθεί άνετα και χωρίς αλλαγές από κλαρίνο σε ΝΤΟ το οποίο σπανίζει κάπως στις ημέρες μας. Για να κρατηθεί στα τονικά κέντρα που είναι γραμμένο (ΝΤΟ ματζόρε-ΡΕ χιτζάζ) από κλαρίνο σε Σιb ή ΛΑ οι ανάλογες μεταφορές πρέπει να ξαναγραφούν, ήτοι Ρε ματζόρε-ΜΙ χιτζάζ για Σιb κλαρίνο και Μιb ματζόρε-ΦΑ χιτζάζ για ΛΑ κλαρίνο. Από τις δύο επιλογές το Σιb όργανο είναι κάπως ευκολότερο για το παρόν κομμάτι και επίσης πολύ πιο εύκολο να βρεθεί διαθέσιμο στο οπλοστάσιο διάφορων εκτελεστών.
Για το μαντολίνο χρησιμοποιώ πανομοιότυπο δαχτυλισμό και θέσεις αριστερού χεριού (μόνο η πρώτη θέση του οργάνου είναι απαιτούμενη) όπως και για το βιολί, εκτός της χρησιμοποίησης ανοιχτών χορδών πάντα για ΛΑ και ΜΙ στο μαντολίνο όπου το βιολί μπορεί να παίξει και σταματημένες αυτές τις δύο νότες αν είναι επιθυμητό. Μόνο οι τρείς πάνω χορδές χρησιμοποιούνται (ΡΕ, ΛΑ, ΜΙ) και κατά συνέπεια το κομμάτι μπορεί να μεταφερθεί με τον ίδιο ακριβώς δαχτυλισμό στις τρείς χαμηλότερες χορδές (ΣΟΛ, ΡΕ, ΛΑ) και να ακουστεί σε ΦΑ αντί του γραμμένου ΝΤΟ. Αν αντί μαντολίνου χρησιμοποιηθεί το πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος λαούτο τα τάστα (πατήματα) της ταμπλατούρας παραμένουν τα ίδια, αλλά τα δάχτυλα που χρησιμοποιούνται από το αριστερό χέρι θα αλλάξουν ανάλογα με το φυσικό μέγεθος του οργάνου (λαούτο, μαντόλα, κ.λπ.). Τα τονικά κέντρα επίσης αλλάζουν σύμφωνα με το κούρντισμα του εκάστοτε οργάνου.
Για το μπουζούκι η μουσική δίνεται στην ταμπλατούρα σε μία οκτάβα χαμηλότερα από αυτήν του βιολιού, αλλά δεν είναι πολύ δύσκολο να παιχθεί μία οκτάβα ψιλότερα στις επαναλήψεις των τριών ενοτήτων A, B, C. Σ' αυτήν την περίπτωση φυσικά ο δαχτυλισμός θα αλλάξει και η παρούσα ταμπλατούρα δεν ισχύει. Αν άλλο τρίχορδο όργανο χρησιμοποιηθεί με ανάλογο κούρντισμα 5ης-4ης (βουλγαρί, ταμπουράς κ.λπ.) η ταμπλατούρα του μπουζουκιού ισχύει αλλά το τονικό κέντρο του κομματιού εξαρτάται από το τονικό ύψος που έχουν κουρντιστεί οι τρείς χορδές.
1: Αν το επιλεγμένο όργανο είναι ο ευθύαυλος ή φλάουτο με ράμφος, στην ελληνική άκομψη ονομασία του, (flauto dolce, flute a beck, block flote, recorder-Ιταλική, Γαλλική, Γερμανική, Αγγλική ονομασία), δέον να χρησιμοποιούνται όργανα με εκ κατασκευής Μπαρόκ (Αγγλικό) δαχτυλισμό αντί του ελαφρώς παράτονου Γερμανικού δαχτυλισμού που κυκλοφορεί ακόμα στο εμπόριο. Και φυσικά τα ξύλινα όργανα είναι πάντα προτιμητέα των πλαστικών.
ΠΗΓΗ: Βλέπε μερικά ποστς πιο κάτω.
Δεν βρήκα ηχογράφηση αυτού του κομματιού στη βάση δεδομένων, αλλά όποιος νομίζει πως υπάρχει μπορεί να με βοηθήσει. Έχω κάνει αυτή την καταγραφή (απ' όσο θυμάμαι) από τη συλλογή βινυλίου που εξέδωσε η "Εταιρία για Διάδοση της Εθνικής Μουσικής" στη δεκαετία του 1980. Άλλα στοιχεία δεν διαθέτω και το χειρόγραφό μου αναφέρει μόνο τον τίτλο και υποθέτω πως το μετέγραψα στην αρχική τονικότητα.
Έχω ξαναδημοσιεύσει αυτόν τον καρσιλαμά στην παλιά σελίδα για βιολί και κιθάρα. Τώρα αποφάσισα να προσθέσω λίγες οδηγίες για το δοξάρι (legato, etc.) καθώς επίσης και ταμπλατούρες για μαντολίνο και τρίχορδο μπουζούκι (ή άλλο 3χορδο όργανο με ανάλογο κούρντισμα) και να τον κάνω προσβάσιμο και για φλάουτο με ράμφος ή ανάλογο πνευστό.
Το κομμάτι εξελίσσεται σε τρείς διπλές (επαναλαμβανόμενες) δομικές ενότητες A, B, C οι οποίες παίζονται εξ' ολοκλήρου για τρείς συνεχείς φορές και στο τέλος προστίθεται για κλείσιμο η ενότητα A.
Η ενότητα A χρησιμοποιεί την κλίμακα ΝΤΟ ματζόρε εξ' ολοκλήρου, ενώ η B, και C το τονικό κέντρο ΡΕ σε τροπικότητα χιτζάζ, αλλά σημειώνω την ενότητα C σε ΝΤΟ για αποφυγή πολλών σημείων αλλοιώσεως. Η εν λόγω μετατροπία (τονικού κέντρου και τρόπου) είναι μία από τις πιο συχνές στην παραδοσιακή μας μουσική (ιδίως τη νησιώτικη και Μικρασιατική) και ακούγεται απολύτως φυσική. Ο τροπικός και τονικός μηχανισμός που την επεξηγεί είναι θεωρητικό θέμα που δεν είναι δυνατόν μα συμπεριληφθεί στις πρακτικές κυρίως σημειώσεις που δίνονται εδώ.
Ως συνήθως η εναρμόνιση είναι απλή άποψη/πρόταση και εννοείται πάντα για κλασσική κιθάρα, αλλά και με πένα δεν είναι δύσκολο να ακολουθηθεί).
Το κομμάτι δίνεται σε δύο συνεχείς δημοσιεύσεις ώστε να συμπεριληφθούν οι τρείς πρόσθετες παρτιτούρες/ταμπλατούρες.
Υπάρχει νομίζω ένα ανώτατο όριο 5 επισυνάψεων για κάθε δημοσίευση (?)
Οι τεχνικές σημειώσεις ακολουθούν μετά τα συνημμένα.
Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Οι παρακάτω παρατηρήσεις δίνονται όχι μόνο γι' αυτό το κομμάτι, αλλά ισχύουν σαν γενικές παρατηρήσεις στο μεγαλύτερο μέρος για πολλά κομμάτια που θα ανεβάσω σιγά-σιγά σε μορφές και ταμπλατούρες για διάφορα όργανα. Αν κάποια ταμπλατούρα για συγκεκριμένο έγχορδο με τάστα απουσιάζει (π.χ. κιθάρα σε μονοφωνία, κιθάρα με δάχτυλα, 4χορδο μπουζούκι κ.λπ) και είναι επιθυμητή για κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι, μπορεί να ζητηθεί στην ανάλογη δημοσίευση και θα προσπαθήσω να ικανοποιήσω το αίτημα.
Το παρόν κομμάτι στη μορφή που είναι γραμμένο για βιολί μπορεί να παιχθεί χωρίς καμία πρόσθετη δυσκολία ή ανάγκη για μετατονισμό, από πλάγιο φλάουτο και φλάουτο με ράμφος (ευθύαυλο) σε ΝΤΟ1. Για φλάουτο με ράμφος σε ΦΑ είναι επίσης δυνατό να παιχθεί όπως είναι γραμμένο, χωρίς αλλαγή τονικότητας, αλλά για τις ενότητες B & C πρέπει να μεταφέρει όλες τις νότες μία οκτάβα ψιλότερα για καλύτερο άκουσμα και πιο φυσικό παίξιμο. Επίσης, η παρτιτούρα του βιολιού μπορεί να παιχθεί άνετα και χωρίς αλλαγές από κλαρίνο σε ΝΤΟ το οποίο σπανίζει κάπως στις ημέρες μας. Για να κρατηθεί στα τονικά κέντρα που είναι γραμμένο (ΝΤΟ ματζόρε-ΡΕ χιτζάζ) από κλαρίνο σε Σιb ή ΛΑ οι ανάλογες μεταφορές πρέπει να ξαναγραφούν, ήτοι Ρε ματζόρε-ΜΙ χιτζάζ για Σιb κλαρίνο και Μιb ματζόρε-ΦΑ χιτζάζ για ΛΑ κλαρίνο. Από τις δύο επιλογές το Σιb όργανο είναι κάπως ευκολότερο για το παρόν κομμάτι και επίσης πολύ πιο εύκολο να βρεθεί διαθέσιμο στο οπλοστάσιο διάφορων εκτελεστών.
Για το μαντολίνο χρησιμοποιώ πανομοιότυπο δαχτυλισμό και θέσεις αριστερού χεριού (μόνο η πρώτη θέση του οργάνου είναι απαιτούμενη) όπως και για το βιολί, εκτός της χρησιμοποίησης ανοιχτών χορδών πάντα για ΛΑ και ΜΙ στο μαντολίνο όπου το βιολί μπορεί να παίξει και σταματημένες αυτές τις δύο νότες αν είναι επιθυμητό. Μόνο οι τρείς πάνω χορδές χρησιμοποιούνται (ΡΕ, ΛΑ, ΜΙ) και κατά συνέπεια το κομμάτι μπορεί να μεταφερθεί με τον ίδιο ακριβώς δαχτυλισμό στις τρείς χαμηλότερες χορδές (ΣΟΛ, ΡΕ, ΛΑ) και να ακουστεί σε ΦΑ αντί του γραμμένου ΝΤΟ. Αν αντί μαντολίνου χρησιμοποιηθεί το πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος λαούτο τα τάστα (πατήματα) της ταμπλατούρας παραμένουν τα ίδια, αλλά τα δάχτυλα που χρησιμοποιούνται από το αριστερό χέρι θα αλλάξουν ανάλογα με το φυσικό μέγεθος του οργάνου (λαούτο, μαντόλα, κ.λπ.). Τα τονικά κέντρα επίσης αλλάζουν σύμφωνα με το κούρντισμα του εκάστοτε οργάνου.
Για το μπουζούκι η μουσική δίνεται στην ταμπλατούρα σε μία οκτάβα χαμηλότερα από αυτήν του βιολιού, αλλά δεν είναι πολύ δύσκολο να παιχθεί μία οκτάβα ψιλότερα στις επαναλήψεις των τριών ενοτήτων A, B, C. Σ' αυτήν την περίπτωση φυσικά ο δαχτυλισμός θα αλλάξει και η παρούσα ταμπλατούρα δεν ισχύει. Αν άλλο τρίχορδο όργανο χρησιμοποιηθεί με ανάλογο κούρντισμα 5ης-4ης (βουλγαρί, ταμπουράς κ.λπ.) η ταμπλατούρα του μπουζουκιού ισχύει αλλά το τονικό κέντρο του κομματιού εξαρτάται από το τονικό ύψος που έχουν κουρντιστεί οι τρείς χορδές.
1: Αν το επιλεγμένο όργανο είναι ο ευθύαυλος ή φλάουτο με ράμφος, στην ελληνική άκομψη ονομασία του, (flauto dolce, flute a beck, block flote, recorder-Ιταλική, Γαλλική, Γερμανική, Αγγλική ονομασία), δέον να χρησιμοποιούνται όργανα με εκ κατασκευής Μπαρόκ (Αγγλικό) δαχτυλισμό αντί του ελαφρώς παράτονου Γερμανικού δαχτυλισμού που κυκλοφορεί ακόμα στο εμπόριο. Και φυσικά τα ξύλινα όργανα είναι πάντα προτιμητέα των πλαστικών.