ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

Μήνυμα
Συγγραφέας
Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#1 Δημοσίευση από socrates »

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΩΝ

ΠΗΓΗ: Βλέπε μερικά ποστς πιο κάτω.

Δεν βρήκα ηχογράφηση αυτού του κομματιού στη βάση δεδομένων, αλλά όποιος νομίζει πως υπάρχει μπορεί να με βοηθήσει. Έχω κάνει αυτή την καταγραφή (απ' όσο θυμάμαι) από τη συλλογή βινυλίου που εξέδωσε η "Εταιρία για Διάδοση της Εθνικής Μουσικής" στη δεκαετία του 1980. Άλλα στοιχεία δεν διαθέτω και το χειρόγραφό μου αναφέρει μόνο τον τίτλο και υποθέτω πως το μετέγραψα στην αρχική τονικότητα.
Έχω ξαναδημοσιεύσει αυτόν τον καρσιλαμά στην παλιά σελίδα για βιολί και κιθάρα. Τώρα αποφάσισα να προσθέσω λίγες οδηγίες για το δοξάρι (legato, etc.) καθώς επίσης και ταμπλατούρες για μαντολίνο και τρίχορδο μπουζούκι (ή άλλο 3χορδο όργανο με ανάλογο κούρντισμα) και να τον κάνω προσβάσιμο και για φλάουτο με ράμφος ή ανάλογο πνευστό.

Το κομμάτι εξελίσσεται σε τρείς διπλές (επαναλαμβανόμενες) δομικές ενότητες A, B, C οι οποίες παίζονται εξ' ολοκλήρου για τρείς συνεχείς φορές και στο τέλος προστίθεται για κλείσιμο η ενότητα A.
Η ενότητα A χρησιμοποιεί την κλίμακα ΝΤΟ ματζόρε εξ' ολοκλήρου, ενώ η B, και C το τονικό κέντρο ΡΕ σε τροπικότητα χιτζάζ, αλλά σημειώνω την ενότητα C σε ΝΤΟ για αποφυγή πολλών σημείων αλλοιώσεως. Η εν λόγω μετατροπία (τονικού κέντρου και τρόπου) είναι μία από τις πιο συχνές στην παραδοσιακή μας μουσική (ιδίως τη νησιώτικη και Μικρασιατική) και ακούγεται απολύτως φυσική. Ο τροπικός και τονικός μηχανισμός που την επεξηγεί είναι θεωρητικό θέμα που δεν είναι δυνατόν μα συμπεριληφθεί στις πρακτικές κυρίως σημειώσεις που δίνονται εδώ.
Ως συνήθως η εναρμόνιση είναι απλή άποψη/πρόταση και εννοείται πάντα για κλασσική κιθάρα, αλλά και με πένα δεν είναι δύσκολο να ακολουθηθεί).
Το κομμάτι δίνεται σε δύο συνεχείς δημοσιεύσεις ώστε να συμπεριληφθούν οι τρείς πρόσθετες παρτιτούρες/ταμπλατούρες.
Υπάρχει νομίζω ένα ανώτατο όριο 5 επισυνάψεων για κάθε δημοσίευση (?)
Οι τεχνικές σημειώσεις ακολουθούν μετά τα συνημμένα.
ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-score.pdf
(110.84 KiB) Μεταφορτώθηκε 1211 φορές

Click Here for Scrolling Score - Κλικ εδώ για κινούμενη παρτιτούρα
ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-score.mp3
(3.04 MiB) Μεταφορτώθηκε 287 φορές

ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-score.xml
(534.9 KiB) Μεταφορτώθηκε 290 φορές

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Οι παρακάτω παρατηρήσεις δίνονται όχι μόνο γι' αυτό το κομμάτι, αλλά ισχύουν σαν γενικές παρατηρήσεις στο μεγαλύτερο μέρος για πολλά κομμάτια που θα ανεβάσω σιγά-σιγά σε μορφές και ταμπλατούρες για διάφορα όργανα. Αν κάποια ταμπλατούρα για συγκεκριμένο έγχορδο με τάστα απουσιάζει (π.χ. κιθάρα σε μονοφωνία, κιθάρα με δάχτυλα, 4χορδο μπουζούκι κ.λπ) και είναι επιθυμητή για κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι, μπορεί να ζητηθεί στην ανάλογη δημοσίευση και θα προσπαθήσω να ικανοποιήσω το αίτημα.

Το παρόν κομμάτι στη μορφή που είναι γραμμένο για βιολί μπορεί να παιχθεί χωρίς καμία πρόσθετη δυσκολία ή ανάγκη για μετατονισμό, από πλάγιο φλάουτο και φλάουτο με ράμφος (ευθύαυλο) σε ΝΤΟ1. Για φλάουτο με ράμφος σε ΦΑ είναι επίσης δυνατό να παιχθεί όπως είναι γραμμένο, χωρίς αλλαγή τονικότητας, αλλά για τις ενότητες B & C πρέπει να μεταφέρει όλες τις νότες μία οκτάβα ψιλότερα για καλύτερο άκουσμα και πιο φυσικό παίξιμο. Επίσης, η παρτιτούρα του βιολιού μπορεί να παιχθεί άνετα και χωρίς αλλαγές από κλαρίνο σε ΝΤΟ το οποίο σπανίζει κάπως στις ημέρες μας. Για να κρατηθεί στα τονικά κέντρα που είναι γραμμένο (ΝΤΟ ματζόρε-ΡΕ χιτζάζ) από κλαρίνο σε Σιb ή ΛΑ οι ανάλογες μεταφορές πρέπει να ξαναγραφούν, ήτοι Ρε ματζόρε-ΜΙ χιτζάζ για Σιb κλαρίνο και Μιb ματζόρε-ΦΑ χιτζάζ για ΛΑ κλαρίνο. Από τις δύο επιλογές το Σιb όργανο είναι κάπως ευκολότερο για το παρόν κομμάτι και επίσης πολύ πιο εύκολο να βρεθεί διαθέσιμο στο οπλοστάσιο διάφορων εκτελεστών.

Για το μαντολίνο χρησιμοποιώ πανομοιότυπο δαχτυλισμό και θέσεις αριστερού χεριού (μόνο η πρώτη θέση του οργάνου είναι απαιτούμενη) όπως και για το βιολί, εκτός της χρησιμοποίησης ανοιχτών χορδών πάντα για ΛΑ και ΜΙ στο μαντολίνο όπου το βιολί μπορεί να παίξει και σταματημένες αυτές τις δύο νότες αν είναι επιθυμητό. Μόνο οι τρείς πάνω χορδές χρησιμοποιούνται (ΡΕ, ΛΑ, ΜΙ) και κατά συνέπεια το κομμάτι μπορεί να μεταφερθεί με τον ίδιο ακριβώς δαχτυλισμό στις τρείς χαμηλότερες χορδές (ΣΟΛ, ΡΕ, ΛΑ) και να ακουστεί σε ΦΑ αντί του γραμμένου ΝΤΟ. Αν αντί μαντολίνου χρησιμοποιηθεί το πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος λαούτο τα τάστα (πατήματα) της ταμπλατούρας παραμένουν τα ίδια, αλλά τα δάχτυλα που χρησιμοποιούνται από το αριστερό χέρι θα αλλάξουν ανάλογα με το φυσικό μέγεθος του οργάνου (λαούτο, μαντόλα, κ.λπ.). Τα τονικά κέντρα επίσης αλλάζουν σύμφωνα με το κούρντισμα του εκάστοτε οργάνου.

Για το μπουζούκι η μουσική δίνεται στην ταμπλατούρα σε μία οκτάβα χαμηλότερα από αυτήν του βιολιού, αλλά δεν είναι πολύ δύσκολο να παιχθεί μία οκτάβα ψιλότερα στις επαναλήψεις των τριών ενοτήτων A, B, C. Σ' αυτήν την περίπτωση φυσικά ο δαχτυλισμός θα αλλάξει και η παρούσα ταμπλατούρα δεν ισχύει. Αν άλλο τρίχορδο όργανο χρησιμοποιηθεί με ανάλογο κούρντισμα 5ης-4ης (βουλγαρί, ταμπουράς κ.λπ.) η ταμπλατούρα του μπουζουκιού ισχύει αλλά το τονικό κέντρο του κομματιού εξαρτάται από το τονικό ύψος που έχουν κουρντιστεί οι τρείς χορδές.



1: Αν το επιλεγμένο όργανο είναι ο ευθύαυλος ή φλάουτο με ράμφος, στην ελληνική άκομψη ονομασία του, (flauto dolce, flute a beck, block flote, recorder-Ιταλική, Γαλλική, Γερμανική, Αγγλική ονομασία), δέον να χρησιμοποιούνται όργανα με εκ κατασκευής Μπαρόκ (Αγγλικό) δαχτυλισμό αντί του ελαφρώς παράτονου Γερμανικού δαχτυλισμού που κυκλοφορεί ακόμα στο εμπόριο. Και φυσικά τα ξύλινα όργανα είναι πάντα προτιμητέα των πλαστικών.
Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 25 Μαρ 2016 01:02 pm, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (2 από 2)

#2 Δημοσίευση από socrates »

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΩΝ
ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-βιολί κιθάρα-lead sheet.pdf
(88.44 KiB) Μεταφορτώθηκε 1257 φορές

ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-mandolin tab.pdf
(85.21 KiB) Μεταφορτώθηκε 1231 φορές

ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ-bouzouki tab.pdf
(86.57 KiB) Μεταφορτώθηκε 1103 φορές
Τελευταία επεξεργασία από socrates σε 25 Μαρ 2016 01:02 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
αεροκωπηλάτης
More than 100 posts user
Δημοσιεύσεις: 100
Εγγραφή: 24 Ιαν 2010 05:59 pm

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#3 Δημοσίευση από αεροκωπηλάτης »

Socrates, πρέπει να είναι ο τρίτος σκοπός από αυτό τον δίσκο:
https://www.youtube.com/watch?v=k_dWGA6oP0g
Σήκω το κεφαλάκι σου, από το προσκεφάλι
κι έχω δυο λόγια να σου πω, και ξαναγείρε πάλι

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 733
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#4 Δημοσίευση από Για το Ανικανοποίητο..... »

Μπράβο ρε socrates για το μεράκι σου και το κουράγιο σου

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#5 Δημοσίευση από socrates »

Ευχαριστώ πολύ, Αεροκωπηλάτη, ανεκτίμητη η βοήθειά σου.
Όντως πρόκειται για το ίδιο κομμάτι, οπότε χρησιμοποιώ αυτό το ποστ σαν περαιτέρω ενημέρωση με βάση το σύνδεσμο που έδοσες:

ΠΗΓΗ: Τραγούδια Κυκλάδων - Songs of the Cyclades (Greece)
Το τρίτο κομμάτι του βίντεο-προχωρήστε την προβολή περίπου στο 6' 5''



1. Το κομμάτι όντως κινείται σε τονικά κέντρα και τροπικότητα ΝΤΟ ματζόρε--ΡΕ χιτζάζ.
2. Είναι αρκετά πιο γοργό σε αυτήν την ηχογράφηση από ότι η δική μου παρουσίαση. (Εννοείται ότι πρόκειται για διαφορετική ηχογράφηση) αλλά είναι πολύ καλή πηγή αναφοράς, γιατί δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές στη μελωδία και στη δομή.

Βρήκα επίσης πολύ ενδιαφέρον το πρώτο κομμάτι αυτής της συλλογής στη μορφή που το παίζουν στα Θερμιά σαν 7/8 καλαματιανό. Το έχω ξανασυναντήσει σαν μοτίβο από τη Σαμοθράκη ή Θάσο, αλλά εκεί σαν συρτό σε 2/4 με τίτλο "Πλατανήσιος Νυφιάτικος Συρτός" και σκοπεύω να το δημοσιεύσω σε εκείνη τη μορφή.

Είναι και πολύ μορφωτικό, αλλά κυρίως πολύ "μαγικό" θα έλεγα να βλέπεις πως η παράδοση μεταδίδεται, εξελίσσεται και αλλάζει μορφές από τόπο σε τόπο και καλύπτει διάφορες κοινωνικές, λειτουργικές και αισθητικές ανάγκες!

Νίκος Α. Πολίτης
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: 30 Μαρ 2005 08:39 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#6 Δημοσίευση από Νίκος Α. Πολίτης »

Το κομμάτι “Στου βοριά το μπαλκονάκι” είναι γνωστό και δημοφιλέστατο σε ολόκληρη την Ελλάδα, από την Ήπειρο μέχρι (ίσως και) τα Δωδεκάνησα. Μικροδιαφορές υπάρχουν βέβαια, όταν ένα τραγούδι τραγουδιέται και στη Σίφνο και στο Πογώνι, αλλά βασική μελωδία και στίχοι παραμένουν.
Νίκος Α. Πολίτης

Άβαταρ μέλους
socrates
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 438
Εγγραφή: 21 Οκτ 2006 11:31 pm
Τοποθεσία: the other side of nowhere

Re: ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΥΘΝΟΥ (1 από 2)

#7 Δημοσίευση από socrates »

Νίκος Α. Πολίτης έγραψε:Το κομμάτι “Στου βοριά το μπαλκονάκι” είναι γνωστό και δημοφιλέστατο σε ολόκληρη την Ελλάδα, από την Ήπειρο μέχρι (ίσως και) τα Δωδεκάνησα. Μικροδιαφορές υπάρχουν βέβαια, όταν ένα τραγούδι τραγουδιέται και στη Σίφνο και στο Πογώνι, αλλά βασική μελωδία και στίχοι παραμένουν.
Για να καταλάβω σε ποιο τραγούδι ή εκτέλεση αναφέρεσαι, Νίκο, έβαλα στην λεκτική αναζήτηση:
"Στου Βοριά το μπαλκονάκι"
και μου βγάζει την απάντηση:
"No data available in table"

Δεν γνωρίζω τον τρόπο ή το σκεφτικό του πως η γενική κατηγοριοποίηση υλικού άρχισε να γίνεται και τελικά εδραιώθηκε σ' αυτήν την σελίδα, αλλά έχω αναφερθεί σ' αυτό το ζήτημα και πιο παλιά και μάλλον χρειάζεται να γίνει πολύ πιο συγκροτημένη δουλειά σ' αυτήν την περιοχή, κατά την άποψή μου. Τώρα, το ποιός θα την κάνει είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο.
Το γεγονός παραμένει ότι κάνεις μία αναφορά και δίνεις σαν μοναδικό στοιχείο τον τίτλο ενός τραγουδιού το οποίο είναι "πασίγνωστο" κατά την άποψή σου, και χρησιμοποιώντας αυτόν τον τίτλο στην αναζήτηση δεν μπορώ να το βρώ για να καταλάβω για τί μιλάς.
Θα μπορούσες να δώσεις κάποιο πρόσθετο στοιχείο όπως έκανε ο αεροκωπηλάτης πιο πάνω με το σύνδεσμο για το youtube που έδωσε και έτσι βρήκαμε μία τουλάχιστον εκτέλεση του κομματιού υπό συζήτηση?
Ευχαριστώ.

Απάντηση

Επιστροφή σε “Παρτιτούρες”