Καλησπέρα σε όλους
Ας μου επιτραπεί να κάνω μία τοποθέτηση και αν μπορώ να απαντήσω και στον φίλο
giwrgos_p.
Και αυτό γιατί άθελα μου χρησιμοποιώντας τον όρο ¨
αριθμό μήτρας¨ στα σχόλια μου αντί να βοηθήσω μάλλον μπέρδεψα.
Στην στήλη που αναζητούμε τον συνθέτη και όταν μπούμε στην λίστα του με τα τραγούδια το sealab έχει
8 κατηγορίες.
Δύο (
2) από αυτές αφορούν το
έτος ηχογραφήσεως του τραγουδιού και τον ¨
Αριθμό δίσκου¨ όπως το ορίζει το sealabs και που ζητείται να μπαίνει
μόνο ένας αριθμός και συγκεκριμένα ο αριθμός όπως τον ορίζει ο Μανιάτης.
Όμως τι εννοούμε
Αριθμός δίσκου¨;;
Όπως ξέρουμε ένας δίσκος γραμμοφώνου έχει δύο (
2) αριθμούς δίσκου.
Και επειδή η εικόνα είναι πιο δυνατή από τα λόγια ας δούμε το παρακάτω βίντεο.
Είναι σε εικόνα αλλά και ήχο το γνωστό τραγούδι του
Β.Τσιτσάνη ¨
Να γιατί περνώ¨ με τον
Μ.Βαμβακάρη και την
Σ.Καρίβαλη-Αμπατζή.
https://www.youtube.com/watch?v=5wKD9s1GC7c
Αν παγώσουμε την εικόνα στο
0.24 θα δούμε την όψη της ετικέτας του δίσκου και θα δούμε ότι έχει αριστερά και δεξιά δύο (
2) αριθμούς που μπροστά τους έχουν
2 λατινικά γράμματα.
Ο
αριστερά και πιο έντονος είναι ο
αριθμός καταλόγου GA 7005 ενώ ο
δεξιά και πιο μικρός είναι ο
αριθμός μήτρας GO 2639.
Τι εννοούμε ¨
αριθμό καταλόγου¨ και ¨
αριθμό μήτρας¨;
Αριθμός καταλόγου ήταν ο αριθμός που έπαιρνε ο δίσκος όταν έβγαινε στην κυκλοφορία.
Αντίθετα ο αριθμός μήτρας ήταν ο αριθμός που έπαιρνε ένα τραγούδι όταν έμπαινε για ηχογράφηση.
Άρα ο αριθμός μήτρας προηγείται του αριθμού καταλόγου.
Ο
αριθμός μήτρας είναι
ένας και
μοναδικός ενώ ο
αριθμός καταλόγου εμφανίζεται
πάντα δύο φορές.
Από
μία στην κάθε πλευρά του δίσκου.
Στην απέναντι πλευρά του παραπάνω τραγουδιού του
Τσιτσάνη είναι το κομμάτι των
Βαμβακάρη-Περιστέρη ¨Ο Μάρκος πολυτεχνίτης¨.
Τι παρατηρούμε;
Ότι και αυτός έχει τον
ίδιο αριθμό καταλόγου με το τραγούδι του Τσιτάνη ¨
Να γιατί περνώ¨
GA-7005.
Όμως έχει
έναν αριθμό διαφορά με το τραγούδι του
Τσιτσάνη στον
αριθμό μήτρας GO – 2638.
Τι σημαίνει αυτό;
Ότι ηχογραφήθηκαν
την ίδια μέρα και κυκλοφόρησαν αργότερα
στον ίδιο δίσκο.
Ειδικά του
Τσιτσάνη ηχογραφήθηκε αμέσως μετά του
Μάρκου .
Αν όμως στην βάση του sealabs μπαίνει ο αριθμός καταλόγου τότε θα εμφανίζονται τα δύο τραγούδια με τα ίδια στοιχεία
GA-7005 .
Όμως και οι περισσότεροι μελετητές του Ρεμπέτικου αντί να λάβουν υπόψιν τους και τους δύο αριθμούς προτίμησαν να δώσουν μόνο τον έναν αριθμό με τα αντίστοιχα λατινικά γράμματα και δυστυχώς δώσανε τους αριθμούς καταλόγου.
Συνέπεια αυτού ήταν κομμάτια που ηχογραφούνταν προς το τέλος κάποιας χρονιάς και κυκλοφορούσαν την επόμενη να καταμετρώνται λανθασμένα στην επόμενη χρονιά.
Στην παγωμένη εικόνα του βίντεο θα δούμε ότι ο αριθμός καταλόγου χτυπάει αμέσως στο μάτι σε αντίθεση με τον αριθμό μήτρας.
Αυτό φαίνεται τους ώθησε να καταγράφουν μόνο τον έναν αριθμό και να ξεχνούν τον άλλο.
Έτσι βλέπει κανείς ακόμα και εδώ στο
sealabs ότι ενώ η πληροφορία για την ημερομηνία ηχογράφησης ενός τραγουδιού είναι σωστή στην επεξήγηση οι περισσότεροι μιλάνε για την κυκλοφορία του τραγουδιού που είναι λάθος φυσικά.
Με αυτά και αυτά θεωρώ ότι ο γενικός τίτλος ¨
Αρ.Δίσκου¨ δεν είναι επαρκής σαν όρος και αν δεν μπορεί να αλλάξει θα πρέπει να γράφονται και οι δύο αριθμοί με πρώτο τον αριθμό μήτρας και δεύτερον τον αριθμό κυκλοφορίας.
Σε προηγούμενα μηνύματα έδωσα τους αριθμούς μήτρας και αριθμούς καταλόγου για τις 4 εταιρίες που εγώ γνωρίζω και είναι οι
ODEON
Parlophone
Columbia
HMV
Ελπίζω να μην κούρασα και κυρίως να εξήγησα ποια η χρησιμότητα κάθε αριθμού.
Είτε αυτός είναι ο αριθμός καταλόγου είτε ο αριθμός μήτρας.
Περισσότερα στον
Ορδουλίδη 2014 όπου επεξηγούνται καλύτερα όλα τα παραπάνω και αναδεικνύονται τα προβλήματα στην έρευνα για την χρονολόγηση των τραγουδιών.