Re: Βλάχικο χασάπικο (Ι. Σχίζας)
Δημοσιεύτηκε: 21 Δεκ 2016 03:43 am
Όπως υπέθεσα αρχικά το Sibelius επιλέγει αυτόματα πρώτες θέσεις και ανοιχτές χορδές όπου μπορεί αλλά σε μερικά σημεία αυτό δεν είναι ιδανική λύση για ευκολότερο παίξιμο.
Όπως κι' αν έχει, και ότι δακτυλισμούς κι' αν προτιμά κανείς, δεν βλέπω καμιά ανυπέρβλητη δυσκολία στην ταμπλατούρα σε ΜΙ. Συνήθως έτσι παίζεται η μαντόλα στον τόνο του ΜΙ (με επεκτάσεις τόνου μεταξύ πρώτου και δεύτερου δακτύλου-ακριβώς όπως θα το έπαιζε ένας βιολοντσελίστας με τις ίδιες επεκτάσεις στις ίδιες χορδές, δηλαδή μεταφερμένο μια πέμπτη χαμηλότερα σε ΛΑ). Δεν είναι και ο πιο εύκολος τόνος για όργανα μακριάς σκάλας, αλλά το μήκος χορδής της 8βας μαντόλας είναι ήδη μικρότερο από αυτό του βιολοντσέλου.
Τα πιο πολλά 4χορδα μπουζούκια που έχουν περάσει από τα χέρια μου (αφού ξεχρέωναν πρώτα τα λεφτά τους στο μεροκάματο) τα μετέτρεπα σε μαντόλες οκτάβας βάζοντας βαρύτερες χορδές και κουρδίζοντας κανονικά σε πέμπτες για να παίζω πάνω τους τις σουίτες του Μπαχ για σόλο τσέλο. Το μπουζούκι έχει κάπως μεγαλύτερο μήκος χορδής (μερικές φορές) από τις μαντόλες οκτάβας, και εφ' όσον όλα αυτά της παρτιτούρας σου είναι εφικτά σε ένα τέτοιο όργανο, είναι σίγουρα και στη μαντόλα 8βας.
Απλά εδώ δεν θα χρησιμοποιούσα όλες τις ανοικτές χορδές που συνιστά το Sibelius και δεν θα κρατιόμουν πάντα στην πρώτη θέση αν η ζωή μου γίνεται ευκολότερη σε ψιλότερες θέσεις. Για παράδειγμα δες το μέτρο 8: Από το σολ# του 6ου τάστου της 3ης χορδής πηδά στο ανοιχτό μι της 1ης χορδής. Εδώ ο παίκτης θα έπαιζε το σολ# με το τρίτο δάχτυλο και μετά το μι πατημένο με τέταρτο δάκτυλο στη 2η χορδή-7ο τάστο (συνήθως), για να αποφύγει το string crossing την στιγμή που πρέπει να το αποδώσει και σε τρέμολο. Οπότε θα έσυρα το "0" της πρώτης χορδής στην ταμπλατούρα πάνω στη δεύτερη χορδή και θα το μετέτρεπα σε "7".
Τέτοια σημεία για συζήτηση υπάρχουν πολλά, όρεξη να 'χει κανείς, και ο κάθε παίκτης θα διάλεγε έναν δακτυλισμό που τον βολεύει πιο πολύ, αλλά επαναλαμβάνω, δεν βρίσκω τίποτα παράλογο, (ή παράωρο
) ή υπερβολικά δύσκολο στην ταμπλατούρα σε ΜΙ. Με την άλλη σε ΜΙ ύφεση δεν ασχολήθηκα καθόλου, αλλά ούτε εδώ θα κώλωναν οι μαντολίστες από όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως.
BTW, θα ήθελα να ρωτήσω αν εννοείς τη μαντόλα να παίξει τόσο χαμηλά στην περισσότερη διάρκεια του κομματιού? Εννοώ μία οκτάβα χαμηλότερα από το μαντολίνο γραμμένη, και ακόμα μία λόγω κουρδίσματος? Πρόσεξα τα σημεία που παίζει σε (γραμμένο) unisone με το μαντολίνο, άρα σε απλή διαφορά 8βας, αλλά είναι λίγα, τον πιο πολύ καιρό είναι σε διαφορά διπλής 8βας. Αλλά θα μου πείς, εσύ καταγράφεις την ηχογράφηση του Σχίζα. Εμένα θα με απασχολούσε και θα ασκούσα κριτική και στον τρόπο που χειρίζεται 5-6 πολύ ευέλικτα όργανα ο μαέστρος.
Όπως κι' αν έχει, και ότι δακτυλισμούς κι' αν προτιμά κανείς, δεν βλέπω καμιά ανυπέρβλητη δυσκολία στην ταμπλατούρα σε ΜΙ. Συνήθως έτσι παίζεται η μαντόλα στον τόνο του ΜΙ (με επεκτάσεις τόνου μεταξύ πρώτου και δεύτερου δακτύλου-ακριβώς όπως θα το έπαιζε ένας βιολοντσελίστας με τις ίδιες επεκτάσεις στις ίδιες χορδές, δηλαδή μεταφερμένο μια πέμπτη χαμηλότερα σε ΛΑ). Δεν είναι και ο πιο εύκολος τόνος για όργανα μακριάς σκάλας, αλλά το μήκος χορδής της 8βας μαντόλας είναι ήδη μικρότερο από αυτό του βιολοντσέλου.
Τα πιο πολλά 4χορδα μπουζούκια που έχουν περάσει από τα χέρια μου (αφού ξεχρέωναν πρώτα τα λεφτά τους στο μεροκάματο) τα μετέτρεπα σε μαντόλες οκτάβας βάζοντας βαρύτερες χορδές και κουρδίζοντας κανονικά σε πέμπτες για να παίζω πάνω τους τις σουίτες του Μπαχ για σόλο τσέλο. Το μπουζούκι έχει κάπως μεγαλύτερο μήκος χορδής (μερικές φορές) από τις μαντόλες οκτάβας, και εφ' όσον όλα αυτά της παρτιτούρας σου είναι εφικτά σε ένα τέτοιο όργανο, είναι σίγουρα και στη μαντόλα 8βας.
Απλά εδώ δεν θα χρησιμοποιούσα όλες τις ανοικτές χορδές που συνιστά το Sibelius και δεν θα κρατιόμουν πάντα στην πρώτη θέση αν η ζωή μου γίνεται ευκολότερη σε ψιλότερες θέσεις. Για παράδειγμα δες το μέτρο 8: Από το σολ# του 6ου τάστου της 3ης χορδής πηδά στο ανοιχτό μι της 1ης χορδής. Εδώ ο παίκτης θα έπαιζε το σολ# με το τρίτο δάχτυλο και μετά το μι πατημένο με τέταρτο δάκτυλο στη 2η χορδή-7ο τάστο (συνήθως), για να αποφύγει το string crossing την στιγμή που πρέπει να το αποδώσει και σε τρέμολο. Οπότε θα έσυρα το "0" της πρώτης χορδής στην ταμπλατούρα πάνω στη δεύτερη χορδή και θα το μετέτρεπα σε "7".
Τέτοια σημεία για συζήτηση υπάρχουν πολλά, όρεξη να 'χει κανείς, και ο κάθε παίκτης θα διάλεγε έναν δακτυλισμό που τον βολεύει πιο πολύ, αλλά επαναλαμβάνω, δεν βρίσκω τίποτα παράλογο, (ή παράωρο

BTW, θα ήθελα να ρωτήσω αν εννοείς τη μαντόλα να παίξει τόσο χαμηλά στην περισσότερη διάρκεια του κομματιού? Εννοώ μία οκτάβα χαμηλότερα από το μαντολίνο γραμμένη, και ακόμα μία λόγω κουρδίσματος? Πρόσεξα τα σημεία που παίζει σε (γραμμένο) unisone με το μαντολίνο, άρα σε απλή διαφορά 8βας, αλλά είναι λίγα, τον πιο πολύ καιρό είναι σε διαφορά διπλής 8βας. Αλλά θα μου πείς, εσύ καταγράφεις την ηχογράφηση του Σχίζα. Εμένα θα με απασχολούσε και θα ασκούσα κριτική και στον τρόπο που χειρίζεται 5-6 πολύ ευέλικτα όργανα ο μαέστρος.