πίσω στον ΓΕΝΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ - back to GENERAL INDEX
Ένα παράγωγο της σελίδας ρεμπέτικου κουαρτέτου.
Παρατηρήσεις:
1. Δίνεται ένα πεντάγραμμο για τη μουσική που μπορεί να περιλάβει τα τέσσερα στοιχεία του τίτλου(όργανο, φωνή, στίχοι, συγχορδίες) είτε για καταγραφές παραδοσιακής μουσικής, είτε για συνθετικές σημειώσεις τραγουδιών.
Συνήθως στους οδηγούς ο τρόπος που δουλεύω εγώ προσωπικά είναι ως εξής:
1. α)Γράφω οργανικά και φωνητικά μέρη όπως τα ακούω με νότες αλλά όσο είναι δυνατόν με τις ουρές προς τα πάνω, ώστε να αποφεύγω όσο μπορώ συγκρούσεις με σύμβολα συγχορδιών ή με στίχους.
1. β)Κλείνω όλα τα φωνητικά μέρη μέσα σε παρενθέσεις ή αγκύλες για να ξεχωρίζουν από τα οργανικά που βρίσκονται έξω από τέτοιες παρενθέσεις. Σημειώνω παράλληλες διφωνίες που είτε υπάρχουν στην ηχογράφηση είτε είναι δυνατόν να υπάρξουν κατά τις υπαγορεύσεις του μουσικού υλικού. (Αυτό αφορά κυρίως στα ματζόρε, αρμονικά μινόρε και χιτζάζ. Αντιπαθώ τις διφωνίες σε άλλες κλίμακες, αλλά αυτά είναι γούστα).
1. γ)Όταν μία χρονική αξία φωνητικού μέρους δεν έχει τελειώσει ακόμα, αλλά μία οργανική απάντηση έχει ήδη αρχίσει, χρησιμοποιώ πολυφωνική γραφή με πάνω και κάτω ουρές για το μικρό χρονικό διάστημα που τα μέρη συνηχούν (βλέπε παράδειγμα χειρογράφου για την "Γκαρσόνα" του Τούντα που παραθέτω στο τέλος αυτής της δημοσίευσης, στα μέτρα 15,16,17,25,27 π.χ.).
1. δ)Γράφω ότι τυχόν ενδιαφέρουσες μπασογραμμές μπορεί να προκύψουν σε διάφορα σημεία με τις ουρές πάντα προς τα κάτω (αν δεν συγκρούονται με τη γραμμή στίχων).
1. ε)Προσθέτω στίχους με σωστό συλλαβισμό ή σημειολογία μελισμάτων κάτω από το πεντάγραμμο. Αν δεν υπάρχει αρκετός χώρος ή αν βαριέμαι τέτοιες λεπτομέρειες γράφω όλους τους στίχους στο τέλος της παρτιτούρας.
1. ςτ)Προσθέτω τα σύμβολα συγχορδιών πάνω από το κάθε πεντάγραμμο (στην Jazz ή αγγλο-σαξονική διεθνή γραφή) αλλά μόνο στα σημεία που αλλάζουν-δεν χρειάζονται παντού).
2. Για την παρούσα πρώτη σελίδα εκτυπώσεων διαγράφονται τα ονόματα οργάνων καθώς είναι γενικής χρήσεως, αλλά αφήνεται ικανός χώρος για αναγραφή τίτλου και άλλων λεπτομερειών.
3. Μεγαλώνει πολύ ο χώρος μεταξύ πενταγράμμου και ταμπλατούρας για συμπερίληψη στίχων.
4. Μεγαλώνουν τα διαστήματα μεταξύ των γραμμών της ταμπλατούρας για πιο άνετη χειρόγραφη σημείωση των αριθμών των τάστων.
5. Κρατιέται η αναφορά στο κούρντισμα 3χορδου μπουζουκιού (D-A-D) στο πρώτο τρίγραμμο της ταμπλατούρας, αλλά δεν είναι δεσμευτική, απλά δηλώνει τρίχορδο όργανο κουρντισμένο διαδοχικά σε πέμπτη και τετάρτη. Μπορεί αυτό να είναι ο ταμπουράς, ο τζουράς ή το βουλγαρί, ή ακόμα και το αναγεννησιακό κολατσιόνε, κλπ.
6. Δίνονται 4 συστήματα για την πρώτη σελίδα (για τις επόμενες θα προσπαθήσω να τοποθετήσω πέντε), για ισορροπία επάρκειας χώρου για τα πάντα και περιεκτικότητα. Εδώ ο παρεχόμενος χώρος μου φαίνεται (με γυμνό μάτι) αρκετός για ένα κομμάτι 4/4 για 16 μέτρα ή 2/4 για 32 μέτρα, ή για ένα ζεϊμπέκικο 9/4 για 6-8 μέτρα.
7. Η ταμπλατούρα μπορεί (και δίνεται κυρίως) για να χρησιμοποιηθεί από ανθρώπους που δεν διαβάζουν δυτική σημειογραφία μουσικής αλλά απλά θέλουν να καταγράψουν ιδέες σύμφωνα με τους δικούς τους δαχτυλισμούς και τρόπους που παίζουν διάφορα κομμάτια. Μία ικανότητα να ξεχωρίζουν ρυθμικές/χρονικές αξίες είναι κατά το μάλλον ή ήττον απαραίτητη.
8. Η όλη σελίδα ξαναδίνεται με δεύτερο αρχείο σε πάπυρο (και σας χώνω και τον Τούντα για έμπνευση).

- Η ΓΚΑΡΣΟΝΑ.jpg (500.07 KiB) Προβλήθηκε 16577 φορές