Re: QUIZ
Δημοσιεύτηκε: 12 Μαρ 2016 09:12 am
Εξαιρετικές παρατηρήσεις «Για το ανικανοποίητο…»!
Φαίνεται να αλλάζουν τα όσα γνωρίζαμε περί «μικρού» λογοκριτικού διαλείμματος, ωστόσο να έχουμε βέβαια πάντα κατά νου ότι αυτό αφορά τον προληπτικό έλεγχο των τραγουδιών. Καραδοκούσε δηλαδή πάντα και ο κατασταλτικός εκ των υστέρων αστυνομικός έλεγχος, όπως για παράδειγμα έγινε με την πεντάδα των χασικλήδικων του 1946. Οι ασφαλιστικές δικλίδες δηλαδή ήταν δύο: η προληπτική και η κατασταλτική (διά των αστυνομικών διατάξεων και αποφάσεων).
Για να ξαναγυρίσουμε στον περίφημο αριθμό αδείας, το σχετικό νομικό πλαίσιο που ίσχυε από το 1942 και ρύθμιζε το σχετικό ζήτημα ήταν το νομοθετικό διάταγμα 1108/1942, που αφορούσε τον έλεγχο των φωνογραφικών δίσκων και μουσικών τεμαχίων. Εκεί, λοιπόν, στο άρθρο 18 παρ. 3 διαβάζουμε: «Επί των μετά την δημοσίευσιν του παρόντος νόμου εκδοθησομένων δίσκων, καθώς και επί των ανατυπωθησομένων τυχόν παλιών τοιούτων, δέον ν’ αναγράφηται εφεξής εις το κέντρον αυτών όπου σημειούνται και αι λοιπαί ενδείξεις, ο αριθμός της κατά τον παρόντα νόμον χορηγουμένης αδείας. Ο αριθμός αδείας δέον να αναγράφηται ωσαύτως επί των εκδοθησομένων από της ισχύος του παρόντος νόμου μουσικών τεμαχίων».
Κατά συνέπεια, το ερώτημα είναι: πότε ακριβώς επανασυστάθηκε η Επιτροπή Λογοκρισίας των τραγουδιών; Καθώς φαίνεται, η μόνη σχετική τεκμηρίωση που έχουμε διαθέσιμη είναι αυτή που αποκαλύπτεται από τις ωραίες παρατηρήσεις του «Για το ανικανοποίητο…» μέσω της πληροφόρησης που εισφέρουν οι ετικέτες των δίσκων. Εάν λοιπόν τον Μάιο του 1948 έχουμε αριθμό αδείας 184, θα είχε πολύ ενδιαφέρον να μαθαίναμε (fakk ή όποιος άλλος κάτοχος αυθεντικών δίσκων, help!) και το μεταπολεμικό νούμερο 1 (ή κάτι πλησίον εκείνου)!
Φαίνεται να αλλάζουν τα όσα γνωρίζαμε περί «μικρού» λογοκριτικού διαλείμματος, ωστόσο να έχουμε βέβαια πάντα κατά νου ότι αυτό αφορά τον προληπτικό έλεγχο των τραγουδιών. Καραδοκούσε δηλαδή πάντα και ο κατασταλτικός εκ των υστέρων αστυνομικός έλεγχος, όπως για παράδειγμα έγινε με την πεντάδα των χασικλήδικων του 1946. Οι ασφαλιστικές δικλίδες δηλαδή ήταν δύο: η προληπτική και η κατασταλτική (διά των αστυνομικών διατάξεων και αποφάσεων).
Για να ξαναγυρίσουμε στον περίφημο αριθμό αδείας, το σχετικό νομικό πλαίσιο που ίσχυε από το 1942 και ρύθμιζε το σχετικό ζήτημα ήταν το νομοθετικό διάταγμα 1108/1942, που αφορούσε τον έλεγχο των φωνογραφικών δίσκων και μουσικών τεμαχίων. Εκεί, λοιπόν, στο άρθρο 18 παρ. 3 διαβάζουμε: «Επί των μετά την δημοσίευσιν του παρόντος νόμου εκδοθησομένων δίσκων, καθώς και επί των ανατυπωθησομένων τυχόν παλιών τοιούτων, δέον ν’ αναγράφηται εφεξής εις το κέντρον αυτών όπου σημειούνται και αι λοιπαί ενδείξεις, ο αριθμός της κατά τον παρόντα νόμον χορηγουμένης αδείας. Ο αριθμός αδείας δέον να αναγράφηται ωσαύτως επί των εκδοθησομένων από της ισχύος του παρόντος νόμου μουσικών τεμαχίων».
Κατά συνέπεια, το ερώτημα είναι: πότε ακριβώς επανασυστάθηκε η Επιτροπή Λογοκρισίας των τραγουδιών; Καθώς φαίνεται, η μόνη σχετική τεκμηρίωση που έχουμε διαθέσιμη είναι αυτή που αποκαλύπτεται από τις ωραίες παρατηρήσεις του «Για το ανικανοποίητο…» μέσω της πληροφόρησης που εισφέρουν οι ετικέτες των δίσκων. Εάν λοιπόν τον Μάιο του 1948 έχουμε αριθμό αδείας 184, θα είχε πολύ ενδιαφέρον να μαθαίναμε (fakk ή όποιος άλλος κάτοχος αυθεντικών δίσκων, help!) και το μεταπολεμικό νούμερο 1 (ή κάτι πλησίον εκείνου)!